Moslim-champagne uit Diepenbeek verovert de wereld

Familiebedrijf Sodiko uit Diepenbeek? Het zegt u allicht weinig. "We opereren inderdaad low profile," beaamt afgevaardigd bestuurder en 100% eigenaar Jef Cornelissen. "Onze sprankelende druiven- en appelsappen worden voor 95% uitgevoerd naar zo'n 60 landen. Vooral onder private label, maar ook eigen merken. In Nigeria voeren we hier zelfs nationale tv-campagnes mee." Omgekeerd evenredig met de lokale bekendheid, is Sodiko een begrip in de exportlanden.

"Het is voor onze mensen makkelijker om een afspraak vast te leggen bij Carrefour Tokio dan hier in Brussel."

Het succes van Sodiko is gebaseerd op de religieuze voorschriften voor moslims. "Zij mogen geen alcohol drinken, maar vieren daarom niet minder graag feest," zegt Jef Cornelissen nog. "Daarom maken we - naast alcoholhoudende dranken - vooral sprankelend druivensap in champagneflessen." Dat deze formule aanslaat, wordt volgend jaar duidelijk in de ambitieuze groeiplannen van het bedrijf. Er zijn in Diepenbeek aanzienlijke investeringen op til om de productie uit te breiden. Eens die concreet zijn, zal het personeelsbestand van 45 mensen kunnen verhoogd worden. "Als we de juiste mensen kunnen vinden, want dat is momenteel het grootste probleem in ons bedrijf," zegt de bedrijfsleider. "Goede machine-operatoren kan men overal gebruiken. Er wordt veel geshopt op die markt..."