Nelissen_Afbeelding

Nelissen geeft eigen medewerkers voortaan de scoop

Is interne communicatie enkel weggelegd voor multinationals? Als het van Nelissen Steenfabrieken afhangt helemaal niet. Het familiebedrijf uit Kesselt zet fel in op het geluk van het personeel en neemt dan ook regelmatig een tevredenheidsenquête af. Uit de laatste bevraging bleek dat heldere communicatie tussen de verschillende afdelingen een belangrijke toegevoegde waarde zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan.

Voor de invulling van de interne communicatie ging Nelissen op zoek naar nieuw jong talent. Iemand die zowel de juiste interviewtechnieken onder de knie heeft als de kneepjes van digitale toepassingen kent.

In David Panis werd de geknipte persoon gevonden. Hij heeft drie jaar journalistiek aan Hogeschool PXL in Hasselt achter de rug, gevolgd door een specialisatiejaar communicatiemanagement – digital media manager aan Thomas More in Mechelen. Bij zijn eerste werkervaring staat David meteen voor een grote uitdaging.

Uitdagende functie

“Mijn taak bestaat erin om de medewerkers extra betrokken te laten voelen, om hen op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen alle andere afdelingen en om speciale verwezenlijkingen, gebeurtenissen of wist-je-datjes met elkaar te delen. Daarvoor ga ik tweewekelijks met alle afdelingsmanagers spreken. Ik betrek iedereen hierbij, verzamel de informatie en zorg voor een eenduidige communicatie op de verschillende schermen doorheen het bedrijf.”

Dat gebeurt in twee talen: Frans en Nederlands. David werd daarvoor één week lang ondergedompeld in een intensief taalbad. Daarnaast wordt er op korte termijn een eigen intranet gecreëerd waar alle info uitgebreider aan bod komt. Ook de website en de sociale media behoren tot het takenpakket.

“Na twee maanden voel ik al de fierheid van onze medewerkers en ook ik voel me hier zeer goed: ik kan mijn vaardigheden van journalist en digitale strateeg bundelen in een bloeiend en architecturaal prachtig familiebedrijf.”

Ambassadeurs

Ook voor Roberta Melis, marketing- en communicatiemanager bij Nelissen, is het duidelijk: een sterke interne communicatie werpt ook extern zijn vruchten af. “Wanneer je intern elkaars successen kan delen en de tevredenheid van de eigen medewerkers op die manier tot een maximum kan drijven, worden zij automatische ambassadeurs van het bedrijf. En laten we eerlijk zijn: een betere reclame bestaat er niet.”

Bovendien is er op het gebied van communicatie heel veel mogelijk. Ook in het kader van 100 jaar Nelissen Steenfabrieken volgend jaar broeden Roberta en David nog op enkele ideeën. “We sluiten niet uit dat we van start gaan met een eigen Nelissen-krantje voor de medewerkers, met als eerste uitgave volgend jaar meteen al een speciale editie rond de 100ste verjaardag.”