Nelissen_Afbeelding

Nelissen tilt bouwsector naar hoger level

De toekomst van het bouwen heeft volgens Nelissen ongetwijfeld een digitaal jasje om. Vanuit haar drie kernwaarden innovatie, co-creatie en duurzaamheid trok de Limburgse fabrikant van gevelstenen en gevelisolatiesystemen dan ook een volledig nieuw state-of-the-art BEN-hoofdkantoor op. Een huzarenstukje, waarvan de showroom de blikvanger bij uitstek is.

In 1921 startte Nelissen haar verhaal op de huidige site in Kesselt, Lanaken. Daar groeide de onderneming uit tot een gevestigde waarde in Limburg en ver daarbuiten. Begin dit jaar breidde Nelissen een nieuw hoofdstuk aan dat succesverhaal. Eentje waarin het nieuwe hoofdkantoor een centrale rol vervult.

“We hechten veel belang aan co-creatie. De vernieuwde site fungeert vandaag als facilitator voor creatievelingen die samen met ons de bouwsector op duurzame wijze vooruit willen helpen”, klinkt het bij Carlos Jorissen, Joeri Gevers en Burt Nelissen, CEO’s van de vierde generatie. “Zo beschikken we hier over digitale experimenteerruimtes voor ontwerpers, een Brixperience Room met een gebogen 180°-scherm en vergaderzalen voor project- of andere besprekingen.”

Eigen museum als showroom

Ook de showroom werd op een bijzondere manier opgevat: als een museale route waarbij bezoekers de baksteen als kunstobject ontdekken. Verschillende bakstenen hangen als het ware als schilderijen uitgestald en via een app kan er per type extra informatie worden bekomen. De Brixperience Room toont uiteindelijk een levensgrote typewoning met de gekozen bakstenen om het eindresultaat zo aanschouwelijk mogelijk te maken. Op het einde van de rit krijgen bezoekers meteen alles digitaal doorgestuurd zodat ze alles nog eens rustig kunnen overlopen.

Klant op één

Voor architecten is de stenotheek in de showroom een creatief paradijs. Leggen ze een steen op de werktafel, dan wordt die aan de hand van een RFID-tag gescand en geprojecteerd op een groot scherm. Hij kan dan verschillende stenen combineren en op die manier een nieuwe digitale mix creëren.

“Als die mix productietechnisch mogelijk is, fabriceren wij die steen. In plaats van producten aan te bieden, waarvan we denken dat ze nodig zijn, maken we zo producten die klanten echt nodig hebben. We verleggen dus de focus. De klant staat in ons nieuw gebouw nóg meer centraal.”

Klaar voor de toekomst

Op de plaats van het vorige hoofdkantoor staan intussen gloednieuwe droogovens. Het totaalplaatje zorgt er vandaag voor dat de 170 medewerkers jaarlijks zo’n 185 miljoen stenen produceren en een omzet van 39 miljoen euro genereren.