broek Fiksu

Nieuw Limburgs kledingmerk: hip op de fiets én op kantoor

Eén en dezelfde broek waarmee je zowel door wind en weer kunt fietsen, de kinderen gaat afhalen van school én naar een belangrijke meeting op kantoor kunt gaan zonder in affronten te vallen... Dat is het concept van het nieuwe kledingmerk Fiksu, ontworpen door de Limburgse ondernemers Sander Helven en Krijn Swinnen.

Helven en Swinnen zijn al actief bij Tex.Vision, het bedrijf uit Houthalen-Helchteren dat fiets- en andere sportkledij maakt. Maar: ze brengen nu een collectie op de markt met kledij die ook op de werkvloer, thuis én in de vrijetijdsbesteding kan gebruikt worden. Fiksu (wat blijkbaar ‘clever’ betekent in het Fins) wil duurzaamheid, kwaliteit en een tijdloze stijl verenigen in één product. “We mikken op de actieve professionals die milieubewuste keuzes maken”, zeggen Helven en Swinnen. “Daarom koppelen we diverse eigenschappen aan elkaar, zoals gebruiksgemak, design, duurzaamheid én functionele kenmerken, zoals een waterafstotende coating en een speciale achterflap aan de broek van fietsers.”

Fiksu omschrijft het gamma als ‘clever clothing’. “Het doel is om met onze kleding te kunnen deelnemen aan elke activiteit die het moderne leven met zich meebrengt”, aldus de zaakvoerders. “Of je nu een fervent fietser bent die zich graag door weer en wind beweegt, een ouder die de kinderen van school haalt, of een professional die op kantoor verschijnt, met Fiksu bieden we één broek die geschikt is voor al deze activiteiten zonder concessies te doen aan elegantie en gemak.”

De focus ligt vooral op fietsers. “Speed pedelecs en E-bikes blijven aan populariteit winnen. Dit is geen trend meer, maar een manier van leven die we graag willen ondersteunen en stimuleren met onze ‘clever clothing’”, aldus Sander.

Het eerste product, een veelzijdige broek, is nu beschikbaar in de webshop van Fiksu. Binnenkort lanceert het merk eveneens opties voor vrouwen, met nieuwe kleurvariaties. “We bieden bovendien bedrijven de mogelijkheid om onze Fiksu-kleding op te nemen in het fietsleasingplan, zodat het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer nog aantrekkelijker wordt. Goed voor het milieu, het bedrijf én de gebruikers”, besluit het ondernemersduo.