Marina_Doggen

“Of ik werk en gezin goed kan combineren? Dat vind ik een stomme vraag.”

In het kader van Internationale Vrouwendag presenteren we op Made in Limburg -in samenwerking met Voka Limburg- 6 portretten van straffe dames met een eigen onderneming. Aflevering 3: Marina Doggen van Gutami Solar.

Wist je al vroeg dat ondernemen jouw ding was?

“Ja, dat manifesteerde zich al toen ik 5 jaar was (lacht). Mijn vader was zelfstandig ondernemer in de bouw. Ik ging op vrije dagen elke morgen mee naar de werf om klusjes te doen, zoals stenen doorgeven aan de metsers. Het gebeurde regelmatig dat ik op een berg zand in slaap viel… Maar ook als pa ergens een offerte ging afgeven, was ik erbij. Het ondernemerschap in zijn totaliteit boeide me enorm. Het plan was dan ook dat mijn broer en ik de zaak zouden overnemen. Hij op de werf en ik op ‘de bureau’. Maar door de studies ben ik dan toch eerst een andere richting uitgegaan. Na het regentaat heb ik voor de vakbond gewerkt. Ik durfde op die leeftijd nog niet starten met een eigen zaak. Allicht was dat anders gelopen mocht ik een man zijn geweest. Pas nadat ik getrouwd was en mijn man een zelfstandige activiteit in hekken en poorten opstartte, heb ik mee de stap gezet. Zo hebben we samen iets moois opgebouwd. En toen in 2009 mijn dochter kwam aankloppen om samen te ondernemen, had ik voldoende ervaring om er meteen voor te gaan. We wilden geen winkelke openhouden, maar direct kiezen voor een ambitieus groeiverhaal. Zo is Berrentec gestart als leverancier van zonnepanelen, en daar is dan vervolgens Gutami Solar aan toegevoegd.”

“Ja, het is ooit gebeurd dat iemand niet wou kopen omdat ik een vrouw ben. Tja. Pech voor hem.”

Marina Doggen, CEO Gutami Solar.

Zagen ze je graag komen in de ‘mannenwereld’ van hekken en poorten?
“Ik moet zeggen dat er in het begin wel veel minachting was. Dat heeft wel eens tot een straffe uitspraak geleid van iemand die niet wilde dat ‘een wijf’ hem een poort kwam verkopen. Mijn man heeft toen direct zijn veto gesteld om daar nog zaken mee te doen. Uiteraard heb ik op vlak van automatisatie veel moeten leren, maar dat heb ik altijd graag en met veel overgave gedaan. De meeste klanten waren aangenaam verrast als bleek dat ik ook een technische uitleg kon geven. Anderzijds had ik als vrouw wel het voordeel dat ik direct als deskundige werd beschouwd wat de esthetische aspecten betreft. Zo’n 1.000 ontwerpen heb ik gemaakt. Dat een bepaalde kleur van een poort beter uitkomt bij een soort gevelsteen: dat nemen ze sneller aan als een vrouw het zegt…”

Nog vrouwelijke voordelen?
“Ja. Een vrouw zal eerder kopen van een andere vrouw. Die gesprekken verlopen gemoedelijker, er wordt al eens over koetjes en kalfjes gepraat. Dat wekt vertrouwen. Ze gunnen de opdracht liever aan een andere vrouw dan aan een gladde, mannelijke verkoper die met doorzichtige sales-trucjes de buit tracht binnen te halen. En ook in het algemeen merk ik dat typisch vrouwelijke kenmerken een positieve rol kunnen spelen. Doorgaans zijn vrouwen iets creatiever en geduldiger. Ze zijn ook voorzichtiger en denken ze iets langer na vooraleer ingrijpende beslissingen te nemen. Ze zijn historisch gezien gewoon om het gezinsbudget te beheren, en zullen iets meer met de handrem naar de uitgaven kijken. Dat verklaart allicht waarom er procentueel minder bedrijven van vrouwen failliet verklaard worden.”

“Een man moet 200% achter zijn ondernemende vrouw staan, anders werkt het niet.”

Hanteer je in je eigen zaak een goede mix?
“Ja, ik denk dat wij hét voorbeeld zijn van een onderneming die het juiste evenwicht tussen mannen en vrouwen respecteert. Ook al zijn we een technisch bedrijf, in alle geledingen kiezen we bewust voor een gezonde mix. Dat werkt hier perfect. De typische kenmerken van de ene, vullen de andere heel goed aan. Mannen zijn bijvoorbeeld soms wat meer doortastend, en meestal ook open en eerlijk. Vrouwen kunnen dan weer beter multitasken. In een goed team heb je alles nodig.”

Is de combinatie van bedrijf en gezin zwaarder voor een vrouw dan voor een man?
“Dat vind ik nu een stomme vraag. Aan mannen wordt ze in ieder geval nooit gesteld. Ik vind het evident dat de lasten in het gezin eerlijk worden verdeeld. Op dat vlak is de maatschappij enorm geëvolueerd. Een man die vandaag de dag het klassieke rollenpatroon van 100 jaar geleden nastreeft, die zal het niet lang uitzingen. En zeker als de vrouw een eigen onderneming heeft, moet de man daar 200% achter staan, anders werkt het voor geen meter. Ik heb er alvast geen last van. Mijn man is niet de rots in de branding, hij is mijn Himalaya…”

Vind je dat vrouwen zich moeten verenigen om beter zaken te doen?
“Af en toe kan dat wel nuttig zijn. En plezant. Het gaat dan niet alleen over de problemen die we zakelijk tegenkomen, maar sommigen klagen al eens over hun man, of over kilo’s die ze recent zijn bijgekomen. Het is een geruststelling om vast te stellen dat veel vrouwelijke ondernemers dezelfde obstakels tegenkomen. Dan voel je je gesterkt en daar kan je je aan optrekken. Voka Limburg heeft aandacht voor die specifieke noden en creëert er ruimte voor. Daar zijn ze in gegroeid, onder meer door het voorzitterschap van Karin Van De Velde. Op dat vlak misschien nog een suggestie: waarom geen jaarlijkse prijs voor de beste vrouwelijke ondernemer in het leven roepen? Zoals de Herman Dessersprijs, maar dan voor dames? Dat zou echt top zijn!”