gijbels

Ondernemer van het Jaar: genomineerde Gijbels

Vorig jaar mocht Cor van Otterloo, CEO van het Truiense Punch Powertrain, de titel van Limburgse ondernemer van het Jaar opspelden. Het Belang van Limburg, Made in Limburg, Uhasselt en Deloitte zijn de afgelopen weken op zoek gegaan naar een waardige opvolger van Punch Powertrain. Die wordt bekendgemaakt op 13 december.

De professionele jury heeft na een grondige voorstudie, intussen 3 genomineerden bekendgemaakt. Die stellen we u in 3 afleveringen aan u voor. De eerste is Gijbels Group uit Opglabbeek.

De kans dat u nog nooit in een gebouw was dat door Gijbels Group is neergezet, is heel klein. Ofwel hebt u een auto gekocht in een garage die door Gijbels werd neergezet, een hamburger gegeten in een Quick van Gijbels of misschien werkt u in een bedrijf dat door de Opglabbeekse industriebouwer werd opgeleverd. Tegenwoordig is Gijbels echter meer dan een industriebouwer. “Wij nemen de volledige vastgoedzorg van onze klanten over,” zegt CEO Mathi Gijbels.”

De Gijbels Group, die ook actief is in vastgoedservice en via een participatie in Futurn ook in projectontwikkeling, kan een aardig palmares voorleggen: de gebouwen van Limtec in Diepenbeek, het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek, de kantoren van Scandinavian Tobacco Group in Lummen, de renovatie van de sigarenfabriek Carré in Maastricht, de nieuwe restaurants van Quick, de vestiging van Atlas Copco in Boom... Ook voor de komende drie kwart jaar zit het orderboekje goed vol.

Met diverse klanten werden langdurige relaties opgebouwd. “Er bestaat geen mooiere beloning dan een klant die terugkomt,” vindt topman Mathi Gijbels. “En dat de klanten terugkomen heeft te maken met onze manier van werken. Bij ons krijg je niet noodzakelijk de goedkoopste offerte, maar wel de beste. Bouwen gebeurt elders nog altijd te veel volgens een conflictmodel. De klant wil het zo goedkoop mogelijk, de aannemer gaat daarop in, in de wetenschap dat hij het voor die prijs eigenlijk niet kan, maar in de hoop dat hij later nog wat kan recupereren. Dat eindigt in een conflict, meerprijzen en vertraging, en een ontevreden klant die nooit meer terugkomt.”

gijbelsBij Gijbels Group wordt veel tijd gestoken in de voorbereiding. Mathi Gijbels en zijn medewerkers noemen zichzelf graag ‘de voordenkers’. “Eigenlijk bouwen wij twee keer. De eerste keer virtueel, pas daarna echt. De voorbereiding duurt daardoor iets langer, maar omdat je tijdens het bouwen minder problemen tegenkomt, haal je die tijd meer dan in. Je moet de klant ook meenemen door het hele bouwproces. Op die manier voorkom je verrassingen.”

Dankzij die manier van werken is Mathieu Gijbels zonder kleerscheuren door de crisis geraakt. “Heel wat bedrijven hebben verlieslatende projecten aangetrokken om toch maar aan het werk te blijven,” stelt Mathi Gijbels vast. “Wij zijn bewust niet in de pure prijsvechterij meegegaan. Daarom werden ook in de crisisjaren behoorlijke cijfers behaald.”

In 2014 en 2015 realiseerde het bedrijf een omzet van 76 miljoen euro. Dit jaar wordt een beperkte groei verwacht en tegen het jaar 2018 wil Mathi Gijbels de kaap ronden van 100 miljoen.