Voka-Preview-WEB-001

Ondernemers brouwen en verkopen eigen bier

In de schoot van het belevingsnetwerk Voka Culinair heeft een ploeg van elf ondernemers een nieuw bier gebrouwen. Het Pitcher-bier werd donderdag voor het eerst geschonken op de Nieuwjaarsinvitito en viel daar danig in de smaak. Het heeft de 11 ondernemende brouwers overtuigd om Pitcher daadwerkelijk op de markt te brengen.

Voka Limburg heeft diverse netwerken waar ondernemers naargelang hun persoonlijke interesses en vakgebieden aan deelnemen. Eén ervan is Voka Culinair, waarin de deelnemers hun passie voor koken en productkennis combineren met zakelijke netwerking, kennis- en ervaringsuitwisseling. Elf van de clubleden hebben nu de handen in elkaar geslagen om een uniek bier te brouwen. Daarbij kregen ze de hulp van brouwmeester Hilaire Spreuwers en Bart Balis van Brouwland.

David Winkels (Value Retail - Maasmechelen Village), legt uit: “De naam Pitcher die we voor ons bier gekozen hebben, verwijst enerzijds naar een bierkan of kruik waar bier mee geschonken wordt. Anderzijds, is het ook een knipoog naar het werkwoord ‘pitchen’, te weten ‘een kort, doch goed verhaal brengen waar de andere partij laaiend enthousiast van wordt’. Welnu, met de opbrengsten van Pitcher zullen we ondernemers bij elkaar brengen op unieke pitch-events, zodat ze elkaar kunnen versterken in kennis, en wie weet ook in kapitaal. “Het succes van ons bier wordt niet alleen afgerekend op de verkoop, maar vooral op het aantal gerealiseerde concepten en projecten na onze events met het Pitcherplatform.”

Om dat alles in goede banen te leiden hebben de 11 ‘founders’ zelfs een nieuwe vennootschap opgericht: Pitcher BV. “Alle kennis is aanwezig onder ons: marketing, sales, financiën, merchandising, operationeel, …. Kortom – zoals Johan Cruijff het al zei: ‘het is niet voldoende om alleen een goed elftal te zijn, we zijn ook met 11 goede 1-tallen’”, vervolgt Guido Houben (Itzu).

Het bier is zacht en smaakt als een IPA. Lekker... "We zijn ambitieus”, stelt Rudi Geurts (Linkkado). "Onze eerste batch is al bijna uitverkocht. In de komende maanden zullen we via ons netwerk de verkoop in een stroomversnelling brengen." Schol!