Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit, die deze week plaatsvindt, heeft Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg, een opiniestuk geschreven. Eens of oneens? Geef onderaan het bericht zeker je mening!
“De Week van de Mobiliteit is een nobel initiatief. Nobel, maar ergens toch ook een paradox,” vindt Johann Leten. “We leven immers in het decennium van de immobiliteit. Een week stilstaan bij dit gigantische probleem is dan ook niet meer dan een druppel op een hete plaat.”
“Toch juich ik dit initiatief luidkeels toe, want niets doen, lost ook niets op. Wij vertrekken vanuit Voka Limburg deze week ook al fluitend te voet of met fiets naar het werk. Sommigen gebruiken het openbaar vervoer, maar dat gebeurt al net iets minder fluitend. ‘De trein nemen, is altijd een beetje reizen’, wordt wel eens gezegd. Wel, in Limburg mag je dat vrij letterlijk nemen. Exact 2 uur en 18 minuten zijn onze medewerkers met het openbaar vervoer onderweg van ons kantoor in Lommel naar dat in Hasselt. Op die tijd ben je pakweg in Milaan of Barcelona. Met de wagen doe je dan weer een uur over die kleine vijftig kilometer.”
“Dit om aan te geven waar het schoentje knelt”, aldus nog Leten. “Er is een wil, maar geen weg. De mobiliteitsinfrastructuur in onze provincie is compleet achterhaald. De oplossingen staan nochtans zwart op wit in het SALK-uitvoeringsplan. Quasi geen van de daarin beloofde infrastructuurwerken zijn vandaag gerealiseerd. Dat hypothekeert onze interne mobiliteit, maar brengt ook onze internationale logistieke troef in gevaar. Uit onze Toekomstindicator blijkt dat het aantal buitenlandse investeringen in Limburg met meer dan 30 procent gedaald is vorig jaar. Minstens een deel van de verklaring moet hiervoor gezocht worden in het gebrek aan overheidsinvesteringen in de regio.”
“Onze eis aan de Vlaamse onderhandelaars is duidelijk: een engagementsverklaring én resultaatverbintenis van de volgende regering om de randvoorwaarden uit het SALK-uitvoeringsplan te realiseren. Daarnaast biedt de vervoerregio Limburg een gigantische opportuniteit, omdat de grenzen van die regio gelijk vallen met de provinciegrenzen. Op die manier kunnen we de interne mobiliteitsvraagstukken van Limburg gericht aanpakken. Als Voka Limburg hebben we daar sterk voor gelobbyd. De Lijn kondigde dit jaar alvast aan dat het 85 miljoen euro zal investeren in Limburg, waarbij onze provincie in 37 miljoen euro mee beslissingsrecht heeft.”
“We juichen de middelen toe, maar we moeten als provincie ook meer zeggenschap krijgen over die middelen om de basisbereikbaarheid van iedere Limburger te optimaliseren. We kennen als geen ander onze noden en pijnpunten op vlak van mobiliteit. Een groter beslissingsrecht voor de regio’s moet daarom gebetonneerd worden in het Vlaams regeerakkoord. Zo zetten we een grote stap richting een provincie waar er elke week een week van de mobiliteit is.”