Panasonic levert 12 miljoen batterijen aan Japan

Batterijenfabrikant Panasonic Energy Belgium in Tessenderlo is gestart met de levering van 12 miljoen dikke batterijen voor Japan. "Sinds de natuurramp is de vraag daar sterk toegenomen en steken we graag een handje toe bij de bevoorrading," vertelt algemeen directeur Paul Mertens. "Het is niet uitgesloten dat na deze eerste bestelling er nog meer orders zullen volgen."

De Looise energiefabrikant heeft een goed jaar 2010 achter de rug. "In het zopas afgelopen boekjaar (31/3) hebben we het volume kunnen verhogen met 20%," zegt de directeur. "Puur in omzet is er 'maar' 8% bijgekomen (tot meer dan 88 miljoen euro), door enerzijds de prijserosie, maar ook door een toename van het aantal private labels die bij Panasonic worden gemaakt, waarvan de prijs gemiddeld lager ligt dan bij onze andere klanten." Paul Mertens verwacht voor 2011 een lichte terugval. "Er zijn een aantal belangrijke tenders lopende, waarbij we ervan uitgaan dat er ook een aantal klanten mogelijk naar een concurrent zullen overstappen. We hopen uiteraard van niet."

Levensduur alsmaar belangrijker
Panasonic blijft intussen fors investeren in de fabriek in Tessenderlo, waar zowat 342 FTE's werken. "We houden een jaarlijks investeringsritme aan van 3 tot 4 miljoen euro. Zo hebben we de afgelopen maanden de capaciteit uitgebreid en vooral gewerkt aan de verhoging van de levensduur van onze batterijen. Performance en kwaliteit zijn constante aandachtspunten. Bij aanbestedingen is de afgeleverde energie van de batterijen steeds belangrijker. Dit komt onder meer door de druk die wordt opgelegd met vergelijkende tests die in de pers worden gedaan."

De fabriek in Tessenderlo levert voor 97% batterijen in Europa, met Oost-Europa als grootste groeipotentieel. "Waar men in West-Europa al langer is overgeschakeld op betere alkalinebatterijen, worden in Oost-Europa nog veel goedkopere koolstofbatterijen gebruikt," gaat Paul Mertens verder. "Maar doordat de levenskwaliteit daar toeneemt, speelt prijs minder een rol, en wordt er ook meer elektronica verkocht, waarbij steeds meer consumenten toch liever alkalinebatterijen kopen die langer meegaan."