In een maatschappij die steeds complexer wordt, hebben individuele partijen onvoldoende slagkracht. POM Limburg verbindt daarom bedrijven, overheden en kennisinstellingen (de triple helix) om zo ontwikkelingen te versnellen. Eric Pass doet dat als speerpuntmanager Maakeconomie en coördinator platformwerking.
Wat houdt platformwerking in?
“Elk sectorplatform brengt een representatieve groep van sectorexperten en andere vertegenwoordigers uit de triple helix samen in een stuurgroep. Ze denken na over acties en projecten om de desbetreffende sector in Limburg te versterken. Hierbij vertrekken we van wat er globaal in de sector gebeurt en hoe de toekomst er mogelijks zal uitzien. Na logistiek, zorgeconomie, bouw, creatieve economie en maakeconomie, werden zopas platformen rond energie en circulaire economie opgericht. Het is belangrijk om deze platformen in Limburg te hebben, gezien de afstand tot de Vlaamse clusters in Brussel en de eigenheid van de Limburgse economie.”
Wat is de aanzet in de uitbouw van deze platformen?
“Maatschappelijke uitdagingen maken het vandaag onmogelijk dat één enkele partij er een oplossing voor kan uitwerken of aanreiken. We zien dus een groeiende noodzaak voor multistakeholderoverleg en een stijgende vraag naar samenwerkingen. Dat merken we ook aan de projectvragen, zoals ‘hoe begin je aan het opzetten van een waterstofnetwerk in Limburg?’. Als neutrale partij proberen wij verbindingen te creëren via ons uitgebreide netwerk, onze inhoudelijke kennis rond de verschillende speerpuntsectoren en onze professionele projectmatige aanpak.”
Wat is een concreet initiatief dat reeds ontstaan is vanuit zo’n platform?
“Een voorbeeld vanuit het Platform Maak Limburg, waar ik zelf bij betrokken ben als speerpuntmanager, is sensibilisering rond de transitie naar Industrie 4.0 in de maakindustrie. Zo hebben we in juni vanuit het platform een initiatief gelanceerd in samenwerking met verschillende actoren uit het Limburgse maak-ecosysteem. Tijdens het event Mee met de nieuwe maak organiseerden we gedurende 5 dagen bij 5 verschillende bedrijven in Noord-Limburg telkens een inspiratiesessie rond 5 verschillende thema’s. Op deze manier hebben we niet minder dan 170 deelnemers kunnen bereiken en motiveren om als transformatie-ambassadeur binnen hun eigen organisatie op te treden. In november 2019 plannen we een volgende editie van dit event in het Maasland.”
Benieuwd naar de platformwerking van POM Limburg?
Alle info is te vinden via de algemene website www.pomlimburg.be of via de sociale mediakanalen. Ook Mee met de nieuwe maak heeft een eigen website en is actief op sociale media.