foto exportcijfers Voka Limburg kopie

Poetin bombardeert Limburgse exportcijfers

Geen domein dat de oorlog in Oekraïne en de bijhorende gevolgen harder voelde dan onze Limburgse verre export. Zo daalde het aantal certificaten van oorsprong het afgelopen jaar met 17,7% in vergelijking met 2021. In de top drie van exportbestemmingen valt vaste waarde Rusland weg, zo blijkt uit een analyse van Voka Limburg. "Het was een uitdagend jaar voor exporterende bedrijven", bevestigt Heidi Machiels van Silmaco uit Lanaken, een wereldspeler in zijn niche.

“De geopolitieke onstabiele toestand heeft onvermijdelijk een impact op onze internationale handel buiten de EU", zeggen Johann Leten en Cathérine Dreesen van Voka Limburg. "De covidcrisis verstoorde al sterk de internationale goederenstromen en de huidige energie- en inflatiecrisis voegt daar een verlies aan concurrentiekracht aan toe. Antidumpingheffingen van de EU tegen de import van goedkope goederen uit China en een hervorming van de automatische loonindexering in ons land, zijn noodzakelijke beleidsmaatregelen. Meer dan ooit zullen onze exportbedrijven zelf moeten inzetten op diversificatie, risicospreiding en duurzame innovatie", stelt het duo.

De cijfers zijn duidelijk: In 2022 gingen 21.251 oorsprongscertificaten de deur uit die samen een gemiddelde goederenwaarde hebben van 1,228 miljard euro. In vergelijking met 2021 daalde het aantal oorsprongscertificaten met 17,7%, terwijl de goederenwaarde steeg met 0,6%, een gevolg van de hogere prijzen. “De vele prijsschommelingen zorgden voor onzekerheid bij onze exportbedrijven. Neem daar de grondstoffenproblematiek, de verstoorde supply chain en de hogere loonkosten bij, en je hebt de oorzaken voor het moeilijke uitvoerjaar grotendeels opgesomd”, stelt directeur Internationalisatie, Cathérine Dreesen.

“Belangrijk is ook het verdwijnen van Rusland als exportland. Tot voor de oorlog was het aandeel van Rusland in de Limburgse verre export goed voor 15%. Voor Oekraïne daalde het aantal co’s met 52%, de goederenwaarde lag 35% lager, al is het aandeel Oekraïne verwaarloosbaar in de exportcijfers.”

Rusland out, Midden-Oosten in
In de 10 topbestemmingen voor verre export blijft Turkije -net als vorig jaar- de lijst aanvoeren, gevolgd door China en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Rusland verdwijnt uit de top drie en strandt op een zevende plaats. Opvallende vaststelling is de sterke aanwezigheid van landen uit het Midden-Oosten in de top 10. Met de VAE, Saoedi-Arabië, Qatar en Turkije als poort naar het Midden-Oosten, wint de regio meer aan belang bij Limburgse verre exportbedrijven. Dat heeft te maken met de grotere financiële mogelijkheden daar.

De producten en goederen die Limburgse bedrijven exporteren naar het buitenland blijven divers. Zo voeren onze ondernemingen vooral chemieproducten, transportmiddelen, machines, dranken, voeding en industriële toepassingen uit.

Wereldspeler silicaten uit Lanaken
Een mooi voorbeeld van een Limburgs bedrijf dat de wereld als klant heeft is Silmaco. De onderneming uit Lanaken is al meer dan 30 jaar specialist in de productie van hoogkwalitatieve silicaten, die in de meest uiteenlopende toepassingen worden gebruikt zoals onder andere in detergenten en de textiel-, papier- en cementindustrie. “80% van onze productie is bestemd voor export. Doordat we zo toegankelijk mogelijk zijn voor onze klanten en de snelheid van leveringen koppelen aan de vereiste kwaliteitsnormen hebben we als kleine speler toch een grote troef”, stelt CEO Heidi Machiels. “Maar het valt niet te ontkennen dat 2022 ook voor ons een uitdagend exportjaar was. Zo daalde onze exportactiviteiten met 20% door het wegvallen van Rusland en de Zuid-Amerikaanse markt. In het laatste kwartaal van vorig jaar stelden we een algemene daling vast over alle regio’s heen. Het kostenverhaal met hogere grondstofprijzen – maal zes in vergelijking met 2021 – en stijgende loon- en energiekostenkosten deed de vraag dalen en maakten het moeilijk om de agressieve concurrentie met Aziatische spelers aan te gaan. Door een verdere diversificatie van de productportefeuille binnen de EU-markt en de optimalisatie van de kosten konden we hierop inspelen. Door onze productie verder te verduurzamen maken we ons klaar voor de toekomstige exportuitdagingen”, aldus Machiels.

Een videoverslag van dit nieuws kan je hieronder bekijken!