Via een simpele klik naar onze website kwam het Nederlandse Pooling Partners, gespecialiseerd in het transporteren van pallets, met demarketingafdeling in contact. Vooraleer ze in gesprek gingen, deed het bureau zelf een onderzoek naar hun core business. De palletsector was voor demarketingafdeling nog onbekend terrein, maar dat veranderde snel na een eerste kennismaking. De enthousiaste Nederlanders spraken vol overgave over hun poolingnetwerken, het marketing- en communicatiebureau begreep al snel waarom het poolingmodel dat zij aanbieden, staat voor eenvoud. Vanaf die dag ontstond er een gedreven samenwerking over de grens heen.
De fast moving business van Pooling Partners doet het zeer goed op de Nederlandse markt. Maar aan de communicatie in België was nog werk. Daarom zochten ze een Belgisch marketingbureau om mee samen te werken om zo ook een extra boost te geven aan hun communicatie in ons Belgen landje.
De opdracht voor demarketingafdeling: “Bedenk een campagne die in het oog springt. Want elke mogelijke fmcg klant in de België moet weet hebben van ons poolingmodel!”
Zo doende, ging demarketingafdeling aan de slag. Na een concurrentievergelijking kozen ze ervoor om te focussen op de kernwaarden en het DNA van Pooling Partners. Door daar leuke iconen en grafische elementen aan te koppelen, zorgden ze ervoor dat de campagne een frisse en unieke uitstraling kreeg. Uiteraard volledig afgestemd op de Belgische doelgroep.
Eenvoudig werkt beter
Om met een knal de Belgische markt te betreden, werd er een campagne bedacht onder de noemer “eenvoudig werkt beter”. De Franse variant luidt “rien ne vaut la simplicité”. Hiermee maken we duidelijk aan de doelgroep dat werken met het IPP poolingnetwerk peanuts is en dat de logistiekers eigenlijk zelf niets meer moeten doen. De campagne bestond uit verschillende elementen om zoveel mogelijk touchpoints met IPP en Pooling Partners te creëren.
Zo werd er een direct mail per post uitgestuurd naar een geselecteerde doelgroep. Zowel voor als na het versturen van het doosje werd er een e-mail verzonden naar diezelfde doelgroep. Om de volledige campagne nog extra kracht bij te zetten, werden er twee actiepagina’s gelanceerd met daaraan een Google Ads campagne gekoppeld.
Verder verschenen er zowel online als offline advertenties op strategisch gekozen plaatsen. En dat verschillenden keren, want herhaling is key bij het opbouwen van naamsbekendheid. Tot slot stuurde demarketingafdeling een persbericht uit naar vakgerelateerde media.
Nabellen is essentieel
Na het uitsturen van de direct mail werd er ook een callcenter ingeschakeld om de ontvangers na te bellen. Daar zat het succes van de campagne, door het opvallend formaat en het nabellen converteerde maar liefst 20% van de ontvangers. Bij hen mocht Pooling Partners haar verhaal gaan vertellen. Het callcenter was zelf sprakeloos over dit resultaat. Wat alleen maar betekende dat de campagne succesvol was! Pooling Partners tevreden, demarketingafdeling tevreden. Zo simpel is het 😉
“Demarketingafdeling levert niet enkel top werk, ze doen dit op een snelle, of zoals ze in het Vlaams zeggen “rappe” manier en steken je aan met hun enthousiasme voor het marketing vak.” – Nathalie Duinkerke, Marketing Coördinator bij Pooling Partners
Wat hebben we geleerd?
- Doe een concurrentieanalyse, want je wil in het oog springen en niet hetzelfde doen als de rest;
- Zorg voor voldoende touchpoints met je doelgroep: herhaling, herhaling, herhaling;
- Bel na of laat nabellen als je een direct mailing hebt uitgestuurd.
Wil je ook een oplossingen op maat van jouw bedrijf mogelijk zijn? Contacteer ons en wij zorgen voor een succesvolle en efficiënte oplossing op maat!