steffen brans

Richard Branson, Oprah Winfrey en zelfs Steve Jobs geven bedrijfsadvies in Diepenbeek

Welk bedrijf kan zeggen dat het zakelijk advies krijgt van grootheden als Richard Branson, Steve Jobs en Oprah Winfrey? Wel, Wisemen uit Diepenbeek. Het digital agency heeft de zakelijke inzichten van diverse bekende figuren in computermodellen gestoken, zodat vervolgens -op basis van artificiële intelligentie- de chatrobots échte antwoorden voor business-cases kunnen formuleren al kwamen ze hoogstpersoonlijk van de globale opinieleiders zelf. "Het klinkt surrealistisch, maar de antwoorden die we zo genereren, zijn zeer accuraat en toepasbaar. We gaan dit product ook bij onze klanten aanbieden", zegt CEO Steffen Brans.

De vraag? "Hey, Richard Branson, wij zijn Wisemen. Een digital agency dat in 2024 verder wil doorgroeien. Hoe zou jij dat aanpakken?" Wat startte met een simpele vraag aan één van de meest succesvolle ondernemers ter wereld, resulteerde in een strategische blauwdruk waarmee Wisemen zowel intern als extern aan de slag ging.

“We trainden een chatbot van ChatGPT 4.0 met data van Richard Branson. Ons doel: een AI-model creëren dat zoveel mogelijk denkt als de man zelf", legt Steffen Brans uit. "Daarna legden we hem onze doelstellingen voor 2024 voor, met de vraag om strategische suggesties te doen om die doelen te bereiken. En dat werkte wonderwel. Eén van zijn suggesties was om over te stappen van een productgerichte aanpak op een probleemoplossende aanpak. Zo kwamen we uit bij drie problemen waar ondernemers vandaag een oplossing voor zoeken: omzet boosten, klanttevredenheid verhogen en bedrijfsefficiëntie verbeteren. Vanuit die drie proposities stappen we nu niet alleen naar onze klanten, we hebben er ook onze interne werking aan opgehangen.”

Oprah Winfrey
Richard Branson is niet de enige die zich op deze manier buigt over de toekomstplannen van Wisemen. Ook Oprah Winfrey, talkshowhost en succesvol onderneemster, doet dat sinds kort. “Elke maand houden we tevredenheidsenquêtes bij Wisemen. Zo proberen we om het werkgeluk van onze werknemers te kwantificeren. In 2024 willen we die cijfers de hoogte in krijgen. Maar hoe? Dat vroegen we aan de Oprah-bot, die op dezelfde manier getraind werd als Richard Branson.”

“Zij kwam met de suggestie om de afdelingshoofden elke maand een één-op-ééngesprek te laten hebben met elke werknemer. Cijfers zijn tof, maar drukken niet uit waar onze Wisemen en -women écht van wakker liggen. Wat gaat goed, wat minder en hoe kunnen we daar in de toekomst verandering in brengen? Dat zijn dingen die in zo’n gesprek naar de oppervlakte komen. En dat allemaal dankzij Oprah Winfrey.”


Van spielerei naar waardevolle idee

“Toegegeven, het startte als spielerei", aldus de CEO. "Maar al snel werd duidelijk dat er heel gericht advies uit die gesprekken kwam dat enorm waardevol was. Het leek alsof we met enkele grootheden uit de geschiedenis aan tafel zaten die samen met ons nadachten over hoe we onze zaken moesten aanpakken.

“We hopen hiermee heel wat organisaties te inspireren. Wanneer we ons kunnen laten challengen door de grootste denkers die de wereld ooit gekend heeft, staan we echt op de schouders van reuzen. Het is dus een aspect van AI dat net als voor onze organisatie echt een enorme impact kan hebben.”

De Steve Jobs-bot uittesten? Dat kan hier (als je ChatGPT Plus hebt).