LRM_Diresco_300dpi-7

Schelfhout stopt 3 miljoen in uitbreiding Diresco

Familiebedrijf Diresco heeft de ambitie om de wereldmarkt te bestormen. Ondernemer Dirk Schelfhout en zijn team investeren daarom 3 miljoen euro in een gloednieuwe productielijn en robotica. In de fabriek in Oudsbergen zullen unieke keukenbladen en andere hoogwaardige plaatmaterialen worden gemaakt die aansluiten bij de wensen van het internationale cliënteel. Investeringsmaatschappij LRM en Creafund ondersteunen het veelbelovende project.

Diresco werd opgericht in 2003 om een uniek procédé voor de productie van plaatmateriaal, zoals aanrechten van keukens, te gaan fabriceren. Heel concreet heeft Dirk Schelfhout, telg uit een gekende Limburgse ondernemersfamilie, een systeem bedacht om een slijt- en kleurvaste, hittebestendige plaat samen te stellen met de juiste mix van kwartsgranulaat, kwartspoeder, kleurpigmenten en hars. Het resultaat is een plaat uit composietmateriaal die nauwelijks te onderscheiden valt van natuursteen, en bijvoorbeeld dient als werkblad in keukens of als gevelbekleding. Per werkdag produceert Diresco tot 4.000 m² van dit mineraalcomposiet.

Smaak
De klanten bevinden zich nu al in diverse Europese landen, maar om zich verder op de kaart te zetten, wil Diresco een aanbod lanceren dat voldoet aan de specifieke wensen van geïnteresseerden in andere werelddelen. “In een aantal verre bestemmingen houden ze niet zo van onze discrete, Europese designs, maar wel van heel expressieve, geaderde patronen”, zegt CEO Dirk Van Houwe, die zowat een jaar geleden aan boord kwam. “Met de geplande investeringen kunnen we aan deze smaakeisen tegemoet komen. De robotica die we in de productielijn plaatsen, laat toe dat de nerven in de massa doorlopend zijn (‘full-body’), waardoor het design een geheel vormt met de opkanten van de afgewerkte plaat. Een visueel voordeel dat andere producenten op de markt niet kunnen bieden.”

Bio-hars

Investeringsmaatschappij LRM en Creafund ondersteunen de investering van 3 miljoen bij Diresco. “We zijn bijzonder blij dat we opnieuw een beroep op hen kunnen doen om onze groei-ambities waar te maken”, stelt Dirk Van Houwe.

Tom Vanham, algemeen directeur van LRM, geeft aan dat de keuze om een achtergestelde lening te verstrekken, ook is ingegeven door de ESG-strategie van Diresco: “Zij werken maximaal samen met lokale leveranciers en kopen zoveel mogelijk grondstoffen in bij bedrijven uit de buurt. Verder zijn zij de enige fabrikant die gebruik maakt van bio-harsen. Allemaal pluspunten die meespelen om te zorgen dat dit mooie Limburgse kan opboksen tegen de grote jongens.”