stijn schols

Stijn Schols schept de Tinder voor subsidies

Grants Nation is een Limburgse start-up die op basis van artificiële intelligentie uitvlooit welke subsidies er specifiek voor uw bedrijf mogelijk zijn. "Alleen al de 200 miljard die Europa de komende 4 jaar aan bedrijven uitdeelt voor onderzoek en innovatie, maakt het de moeite om te bekijken waar een graantje van die koek kan meegepikt worden", zegt de voormalige Vlaio-bedrijfsadviseur en IT-consultant Stijn Schols, die Grants Nation heeft opgericht.

Stijn Schols heeft vele jaren bedrijven begeleid die bij Vlaio kwamen polsen naar beschikbare subsidies. "Ze kwamen vaak vragen naar een overzicht van de mogelijkheden, specifiek voor hun onderneming. Maar dat was gezien het enorme aanbod vaak onbegonnen werk. Als je weet dat Europa alleen al de komende 4 jaar 200 miljard euro vrijmaakt om bedrijven te subsidiëren voor hun onderzoek en innovatie, dat Vlaanderen bijvoorbeeld 32 miljoen euro per jaar investeert in artificiële intelligentie en nog eens 20 miljoen euro per jaar in cybersecurity, dan komt het er op aan dat onze Limburgse bedrijven zo snel mogelijk op zoek gaan naar de potentiële geldpotjes waar zij voor in aanmerking komen."

Omdat er nog geen toepassing bestond om onze bedrijven hier snel, eenvoudig en op maat mee te helpen, heeft Stijn Schols nu zijn eigen business hieromtrent opgezet. Het gaat om een oplossing in Artificiële Intelligentie, die telkens een lijstje tevoorschijn tovert met een overzicht van alle mogelijke subsidiepotten per bedrijf dat zich aanmeldt. "Grants Nation maakt dus een einde aan de zoektocht om handmatig via tussenpersonen of Google toevallig te stuiten op een tegemoetkoming, nadat je een lijst van pakweg 2.000 soorten subsidies hebt moeten scrollen...."

De IT-consultant en oprichter van Grants Nation verwijst voor zijn oplossing naar Tinder. "Zoals daar 2 partijen voor elkaar kiezen, matchen wij de projecten met de subsidies." Een uitgebreider artikel over het project kan je hier lezen.

Op enkele maanden tijd wist de start-up al 200 klanten te overtuigen. "En tegen eind 2022 willen we zelfs uitgroeien tot een rendabele KMO", besluit Schols.