traflux foto

Team Traflux neemt uitbreiding

Van 15 miljoen in 2020 naar 25 miljoen in 2023: het gaat hard voor Traflux in Houthalen-Helchteren. Traflux wie? Het bedrijf van de familie Stevens, dat semi-ondergrondse afvalcontainers maakt, plaatst én ledigt, is populairder dan ooit. En dat blijkt ook uit de groei van het team, dat de afgelopen 3 jaar verdubbelde tot 90 mensen. Traflux draagt hen op handen, zoals zopas mocht blijken uit de levering van de bedrijfswagens voor de afvalophalers.

Het verhaal begon in 1994 toen de Limburgse ondernemer Tony Stevens bij de firma Molok in Finland het concept ontdekte van grote afvalbakken die deels onder de grond worden geplaatst. De vergaarunits bevatten een grote, stevige zak, die met een kraan eenvoudig kan geledigd worden. Stevens werd invoerder van dit systeem en introduceerde het in deze contreien op grote schaal. De zonen Frank en Gregory stapten in het familiebedrijf, en startten in 1994, na de verkoop van de Belgische Molok-tak, met een eigen, innovatief concept van afvalcontainers. Onder de naam Traflux werd in Houthalen-Helchteren een productie-eenheid opgezet om semi-ondergrondse afvalcontainers met een capaciteit tot 5.000 liter in eigen atelier te vervaardigen. Ook de aanvullende dienstverlening van de plaatsing, reiniging en herstelling van de containers, alsook de ophaling van het afval, werd in het aanbod opgenomen. Om bedrijven en overheidsklanten een integrale oplossing voor hun afval te kunnen bieden, ging Traflux eveneens rolcontainers en 'streetbins' of stadsvuilbakken in de catalogus vermelden. Zo wist het Limburgse bedrijf bijvoorbeeld een contract te sluiten met Stad Antwerpen voor de plaatsing en permanente lediging van maar liefst 4.000 stevige, 'hufterproof' afvalbakken op het hele grondgebied.

De core business is echter de productie van de grote, semi-ondergrondse afvalcontainers. Traflux verkoopt ze inmiddels in 30 landen, van Lithouwen over Canada tot Zuid-Afrika. Het grootste voordeel is dat ze met hetzelfde ruimtegebruik als andere afvalbakken, een capaciteit hebben die tot 6 keer groter is. De ophaling moet dus minder frequent gebeuren, wat minder kost, de hinder voor omwonenden beperkt, en het aantal gereden kilometers terugdringt. “Doordat de containers zich deel onder de grond bevinden, is bovendien de geuroverlast veel beperkter”, weet Gita Bessemans, Sales & Marketing Manager bij Traflux. De producten uit Houthalen zijn bovendien wereldwijd gegeerd omwille van de innovatieve technologie (zoals de vulgraadsensoren, die aangeven hoe vol de container is) of de diverse afwerkingsvormen (zoals metalen en houten bekledingen of wraps in het design van de klant). “We zijn permanent in de weer om nieuwe producten en features te ontwikkelen, zodat we qua innovatie de voorloper in de markt blijven”, stelt Gita Bessemans.

Van café tot ziekenhuis
Het concept werkt uitstekend. Traflux groeit enorm, en werd al 7 jaar op rij uitgeroepen tot Trends Gazelle. De omzet nam de afgelopen 3 jaar toe van 15 tot 25 miljoen euro en het personeelsbestand verdubbelde in die periode van 45 naar 90 mensen. “We maken snelheid”, vertelt CEO David Theunis. “We halen zowel in België als in het buitenland nieuwe klanten binnen. Dat gaat van het kleine cafeetje om de hoek, over grote industriële sites met een eigen containerpark, tot steden en gemeenten die we van a tot z ontzorgen in hun afvalbeleid.”

Om invulling te geven aan de groei heeft Traflux meer ruimte en meer mensen nodig. “We zoeken naar nieuwe infrastructuur om onze logistiek te organiseren, zodat we op de huidige site in Houthalen-Helchteren de productie kunnen uitbreiden”, aldus de CEO. “En extra collega’s zijn altijd welkom. We hebben momenteel opnieuw 5 bijkomende vacatures openstaan. Onder meer voor ophalers. Onze mensen voeren dagelijks meer dan 1.000 ledigingen uit, een zeer intensieve opdracht die door specialisten moet gebeuren. We waarderen hun gedrevenheid en hebben daarom een bedrijfswagen in het cafetariaplan gestopt. Niet alleen de bedienden rijden dus met een wagen die subtiel het Traflux-logo draagt.”

Dit initiatief is voor Traflux een voorbeeld van hun aandacht voor het hr-beleid. “Van bij het onthaal op de eerste werkdag, tot aan de pensionering willen we een uitstekende werkgever zijn”, haalt HR-manager Lidia Lancia aan. “Teamwork is niet zomaar één van onze waarden. Van planning, boekhouding, sales tot de productie, plaatsers en chauffeurs: iedereen vormt een onmisbare schakel.” En het aantal schakels zal dus spoedig verdere uitbreiding nemen. “We blijven inderdaad ambitieus”, aldus David Theunis. “Afval zal er altijd zijn, en de firma met de meest innovatieve oplossing hiervoor, gaat een rooskleurige toekomst tegemoet.”