witte producten

“Testaankoop kijkt alleen naar prijs, de rest zal hen worst wezen”

Consumentenorganistatie Testaankoop beweert dat de prijs-kwaliteitverhouding van huismerken ('witte producten') beter is dan van A-merken. Unizo Limburg en sectorfederatie Buurtsuper.be reageren gepikeerd: “Testaankoop neemt de consument mee in een jacht op goedkope en zelfs dumpingprijzen. Dat ze daarmee een bom leggen onder de mogelijkheden tot verdere innovatie, ontwikkeling en een duurzame economie, zal hen worst wezen", zegt gedelegeerd bestuurder Bart Lodewyckx.

De beoordeling van de voedings- en verzorgingsproducten gebeurde door een testpanel dat Testaankoop had bijeengeroepen. De algemene conclusie: huismerken zijn beter dan A-merken. "Veel te kort door de bocht", vindt Lodewyckx. "Er zijn veel gradaties in de kwaliteit van de huismerken: van puur low-budget tot vergelijkbaar met de A-merken. Dat een product goedkoop is, heeft bovendien altijd een reden. Er wordt minder geïnvesteerd in onderzoek, in de ingrediënten of de productiekosten zijn veel lager. Het Testaankoop-onderzoek houdt dan ook geen rekening met de duurzaamheidsaspecten waarmee producten worden gefabriceerd. Tot slot zullen huismerken de klant weinig of geen inzicht geven over de oorsprong van de producten en gaan ze compleet voorbij aan de noodzakelijke promotie die onze binnenlandse producenten moeten voeren."

Voor Unizo hebben zowel de A-merken als de huismerken hun plaats. "Het is de combinatie die zorgt voor een divers aanbod voor de klant. Testaankoop wil alleen nog de goedkoopste huismerken in de rekken. Zo krijg je in de winkel dezelfde eenheidsworst geserveerd. En dat is oneerlijk ten opzichte van fabrikanten die constant investeren in onderzoek en ontwikkeling, innovatie in kwaliteit, voedselveiligheid en duurzaamheid in zowel de productie als de verpakking."

Luc Ardies van Buurtsuper.be vult aan: “Onze buurtsupermarkten hebben de gekende en kwalitatieve A-merken nodig aangezien bepaalde klanten trouw blijven aan hun favoriete merk. Waar onze leden vooral om bekommerd zijn is dat zowel de huis- als A-merken hen de nodige marge bieden om te kunnen investeren in onze toekomst.”