canary-wharf-TCS-300×202

Timmers zkt. 20 man, maar vndt. ze niet

Bij Timmers Cranes & Steelworks (TCS) in Houthalen zit het orderboekje overvol, maar blijven er 20 vacatures hardnekkig openstaan. “Nochtans genieten wij een goede reputatie en krijgen wij sexy opdrachten”, krabt gedelegeerd bestuurder Bert Zimmermann van TCS zich in de haren.

TCS is een internationaal bekende staal- en industriebouwer. Met 100 medewerkers in het Houthalens hoofdkwartier en nog eens zoveel in de dochterbedrijven in Tsjechië en Duitsland, begint het bedrijf straks aan zijn vierde verbrandingsoven in Engeland. De werven van TCS bevinden zich tot in exotische landen zoals Trinidad en Tobago, waar TCS vanaf volgende maand instaat voor de staalstructuur voor een gaspijplijn. “Het orderboekje zit meer dan vol”, zegt Bert Zimmermann. “De industriële investeringen in binnen- en buitenland zitten duidelijk in een opmars.”

TCS geniet echter vooral bekendheid van de talrijke ‘sexy’ opdrachten die het bedrijf wist binnen te rijven. "En dan bedoelen we niet eens de steunpunten die TCS maakte voor het nieuwe, prestigieuze treinstation van Canary Wharf in Londen. We leverden al meermaals de metalen constructies voor de (mobiele) podia van grote namen als The Rolling Stones, U2, Beyoncé, Coldplay of de bij ons wat minder bekende Italiaan Vasco Rossi. En straks leveren we in opdracht van podiumbouwer StageCo ook de constructie voor het muziekfestival Lowlands in het Nederlandse Biddinghuizen”, geeft Zimmermann nog een voorbeeld. “Wij nemen graag de moeilijkere en meer complexe uitdagingen aan. Maar als straks de Stones ons er opnieuw bij willen hebben, zullen ze zich moeten haasten,” lacht hij.

Maar ondanks die goede reputatie en vaak uitdagende opdrachten, blijven een 20-tal vacatures hardnekkig openstaan. “Daardoor hebben we nu al een paar grote opdrachten in de staalbouw en petrochemie moeten laten schieten”, sakkert Zimmermann. “We zitten niet enkel om lassers verlegen, maar zoeken ook ingenieurs, projectleiders, aankopers, tekenaars, onderhoudstechnici, constructiewerkers en monteurs. We willen iedereen aannemen die werk wil vastpakken en wil leren. Ze kunnen rekenen op een gepaste opleiding.”

Zimmermann ziet een aantal redenen voor die vacatureproblemen. “Blijkbaar is het niet voldoende om mooie opdrachten binnen te halen om jongeren te overtuigen bij een middelgroot bedrijf zoals het onze aan de slag te gaan”, stelt hij vast. “Zij kiezen liever voor grote namen zoals Nike, die vaak ook betere voorwaarden kunnen bieden, net zoals Ford Genk vroeger. Bovendien verdringen de uitzendbureaus zich op de arbeidsmarkt en durven ze hier zelfs mensen komen losweken. Tot slot zijn de files naar en van de werven een probleem voor vele mensen, en zijn de werkuren bij ons niet altijd de gemakkelijkste”, geeft Zimmermann toe. “Het probleem wordt ieder jaar groter omdat er altijd wel een paar medewerkers met pensioen vertrekken. Misschien moeten we ten einde raad toch maar buitenlandse medewerkers een kans geven, iets wat we tot nog toe nooit hebben gedaan.”