upstores

Truienaar lanceert gloednieuw winkelconcept

Lars Haesen, ondernemer uit Sint-Truiden, wil in heel ons land een nieuwe vorm van retail introduceren. In leegstaande ruimtes, bijvoorbeeld op de bovenverdieping van grote winkels, komt een allegaartje van pop-ups, starters, outletverkopers, enzovoort. Upstores, zo heeft Haesen zijn formule gedoopt.

De Truienaar gaat zijn concept voor het eerst toepassen in Shoppingpark Olen, waar de leegstaande ruimte boven de vestiging van H&M wordt ingevuld met een 30-tal winkeltjes, zoals pop-ups, startende ondernemers, outlets, testconcepten, enzovoort. Upstores, zoals de formule heet, opent 1 juli de deuren.

“Commerciële panden hebben het moeilijk tegenwoordig”, vertelt Lars Haesen. “Een belangrijke reden is dat eigenaars vaak niet zijn meegegroeid met de hedendaagse noden. Ze blijven mikken op grote ruimtes voor grote retailers.” Voorbeelden in Eindhoven en Berlijn inspireerden hem tot de ontwikkeling van Upstores.

“We zijn uiterst flexibel. Mensen kunnen hun huur maandelijks opzeggen en zijn door onze pop-up aanpak niet gebonden aan de klassieke 3-6-9 jaar voor handelshuur, iets wat niet meer van deze tijd is. Op die manier kan een starter iets proberen of kan een webshop een afhaalpunt inrichten.”

De initiatiefnemer kiest doelbewust voor beperkte openingsuren: vrijdag, zaterdag en zondag. “Zo wordt er geconcentreerd op het hoogste aantal bezoekers, maar vooral geloven wij dat onze shops als bijberoep voor starters of een extra verkooppunt bij ervaren ondernemers moeten functioneren. Op die manier is de investering in personeel en tijd het meest rendabel.”