“Als Hasselt opnieuw tot de top drie van Vlaamse winkelsteden wil behoren en de concurrentie met Maastricht wil aangaan, mag zondagsopening geen taboe meer zijn. Een grondig debat dringt zich op.” Dat zegt directeur Bart Lodewyckx van Unizo- Limburg in een gesprek met Het Belang van Limburg.
De crisis in de retail voedt de discussie over de Blauwe Boulevard in Hasselt, de ‘shoppingtram’ naar Maastricht en het zondagswinkelen meer dan ooit. Ook binnen Unizo zelf, dat de handelaars, zelfstandigen en kmo’s vertegenwoordigt, zijn er uitgesproken voor- en tegenstanders rond deze drie thema’s. Aan de tegenstanders van de zondagsopening zegt Lodewyckx: “Als het merendeel van de tweeverdieners de hele week hard werkt, moet je je de vraag durven stellen of onze huidige openingsuren daar voldoende aan zijn aangepast. Dit is geen ideologische maar wel een zakelijke en commerciële keuze. Wij zijn een organisatie waar de ondernemers altijd het laatste woord hebben. We laten die beslissing dus aan hen over.”
Onder niveau
Ook over de sneltram is Lodewyckx duidelijk: “De tram naar Maastricht tegenhouden is hetzelfde als hopen dat je e-commerce kan tegenhouden door het internet te verbieden. De kortzichtige framing hier rond mag stilaan stoppen. Uit angst voor de koopvlucht heeft men in een heel ver verleden ook de investering in een trein naar Antwerpen willen tegenhouden… Consumenten hebben al lang hun weg naar Maastricht gevonden. Je ziet er op zondag soms meer Belgische nummerplaten dan Nederlandse. De enige manier om de concurrentie van Maastricht tegen te gaan, is onze eigen steden – met Hasselt op kop – sterker maken. Dat doe je door te investeren in mobiliteit, cultuur, beleving, enzovoort.
Maastricht was 15 jaar geleden ook niet wat het vandaag is, maar Hasselt speelt al jaren onder zijn niveau. Het ambitieniveau moet dus omhoog en Hasselt moet terug de plek krijgen die ze verdient.”
(Het hele interview met Bart Lodewyckx is te lezen in Het Belang van Limburg, op papier of digitaal).