Van familiebedrijf naar multinational vraagt wijziging attitude

De overgang van familiebedrijf naar multinational gaat niet van de ene dag op de andere. Dat ondervindt men ook bij Multi-Fix in Genk, dat door de familie Weltjens werd verkocht aan het Amerikaanse MACTac (Bemis-holding). “De gewijzigde structuur brengt een andere manier van werken met zich mee, die nogal verschilt van de periode waarin Multi-Fix nog een familiale onderneming was,” zegt plantmanager Noël Lomme. “We proberen stelselmatig de betrokkenheid van onze mensen te verhogen en meer in dialoog tot beslissingen te komen. Dat is een groeiproces waar toch wat tijd voor nodig is.”

Gelijktijdig probeert Multi-Fix, producent van zelfklevende vinyl voor belettering en digitale druk, te herstellen van de economische dreun in 2009. “Ook in 2010 moesten we 35 tot 40% economische werkloosheid inroepen,” verduidelijkt Noël Lomme. “Het herstel is heel broos. Dit jaar sluiten we af met zo’n 5% omzetstijging, goed voor ongeveer 17,2 miljoen. In 2011 hopen we opnieuw 20 tot 25% te kunnen groeien.” Die toename moet komen van marktuitbreiding en innovatie. “We hebben onlangs een nieuwe verkoper in dienst die al mooie resultaten behaalt. Zo zijn we terug aan het verkopen in Cuba, waar we de laatste 10 jaar afwezig waren. En intussen verbeteren we voortdurend onze kwaliteit. Dat is nodig om het hoofd te bieden aan de kopieën van onze producten uit China. We hebben ook enkele nieuwigheden in petto, maar die zijn vooralsnog confidentieel.”

En ja, moederbedrijf MACTac is hetgene dat onlangs in het nieuws was door de pesterijen van enkele werknemers. “Wij hebben daar in Genk eigenlijk geen last van gehad, want onze klanten zijn al sinds jaar en dag vertrouwd met Multi-Fix. De bedrijfscultuur is hier heel anders. Wat niet wegneemt dat de verhalen in de pers over MacTac erg uit hun context zijn gehaald,” besluit Noël Lomme.