ledlite-toonzaal-2

Verkoop smileyborden is ruim vertienvoudigd

De verkoop van smileyborden is ruim vertienvoudigd. Dat zegt de producent, het bedrijf Ledlite in Ham. De ledborden met een lachend of treurend gezichtje dat de automobilist attent maakt op zijn snelheid, is niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

“De vraag naar de bekende smiley- borden is de voorbije maanden exponentieel gestegen”,zegt Michel Niezen van Ledlite.

“Vorige jaren verkochten we zo’n 20 tot 30 smileyborden per jaar. De eerste zes maanden van dit jaar hebben we er al 120 verkocht.” Ledlite verwacht dat de verkoop van de smileyborden dit jaar ruim zal vertienvoudigen in vergelijking met vorig jaar.

Ledlite verkoopt de snelheidsinformatieborden vooral aan openbare besturen. “We hebben de indruk dat de gemeenten verkeersveiligheid echt wel prioritair stellen”, vindt Hans Huyghelier, verantwoordelijk voor verkoop. Bovendien lijkt ook de informatiecampagne die Ledlite voert bij scholen en lokale besturen, vruchten af te werpen.

Toen Ledlite in 1992 begon met de ontwikkeling van verkeersborden met led-verlichting, was het bedrijf een pionier op vlak van dergelijke verkeerssignalisatie. Nu is het bedrijf Belgisch marktleider op vlak van dynamische zone 30 borden in België. Ruim 90 procent van de borden die vooral in de schoolomgeving worden geplaatst – tot op heden al ruim 2.800 – werden geplaatst door het Limburgse bedrijf. Het gamma producten werd de voorbije jaren ook verbreed. Zo produceert Ledlite ook de led’s die worden gebruikt om rotondes en vluchtheuvels te verlichten. Producten van Ledlite vinden ook stilaan hun weg naar het buitenland.

Het succes van de smileyborden en de vlotte verkoop van dynamische signalisatieborden heeft ook zo zijn impact op de omzet van Ledlite. Het bedrijf realiseert een omzet van 1,5 miljoen euro per jaar, komende van een half miljoen enkele jaren geleden. Bij Ledlite werken 12 mensen. Het bedrijf maakt deel uit van de Sireco-groep, een groep bedrijven onder leiding van Michel Niezen die allemaal actief zijn op vlak van verkeer, zowel preventief en repressief, met vestigingen in Wallonië, Brussel en Vlaanderen.

(Foto Nick DEMEY)