Aangenaam is het niet, maar heel herkenbaar des te meer. Ook u bent vast en zeker al eens stijf achterover gevallen van de penetrante geur die een gezonde voorganger met heel wat vezeltjes achter de kiezen, op het toilet had achtergelaten. Vies, zonder meer. Maar helaas niet uit te sluiten. Vooral in openbare en gemeenschappelijke toiletten, zoals in horecazaken, kantoorgebouwen, scholen, voetbalkantines of op eventlocaties worden de normen van de stikstofuitstoot schaamteloos overschreden. Er zijn boeren die al voor minder dan deze mestoverschotten betoogd hebben!
En ja, onvermijdelijk gebeurt het ook in meer gedistingeerde ruimtes dat mensen moeten huiveren van de onfrisse praktijken die hun huisgenoten produceren. ‘Denck’ maar aan de vele woningen waar de toiletpot in het hoekje van de badkamer is geplaatst… Legendarisch is het machtsvertoon dat een goede vriend jarenlang ontplooide door uitgebreid zijn gevoeg te gaan doen op het moment dat zijn toenmalige vriendin, thans zijn lieve echtgenote, aan het genieten was van een warm badje in lavendelschuim, omringd met vanillestokjes en geurkaarsjes. U kunt al raden dat de ‘odeur domestic’ van ’t gemak met gemak de battle won. Een volle week veel geur, maar gene klank…
Afin: dat eeuwenoud en alledaags probleem is nu dankzij een Limburgse uitvinding helemaal van de baan. Want echt: de Pure-D van Denck is zonder meer een superproduct. Het lijkt moeilijk te geloven dat een toiletbril, die er op het eerste zicht niet veel anders uitziet dan een modern potdeksel, autonoom tot een verfrissende prestatie in staat is. En toch is het zo. Speciaal getest op een toilet waar jarenlang het buitenraampje, een Airwick-citroen én een bus Brise Powerspray voor ademruimte moesten zorgen, bleek de Pure-D moeiteloos iedere neutraliteit te bewaren.
Van het moment dat het zitvlak de bril raakt, schiet de sensor in actie en wordt de ventilatie in gang gezet. Er zijn ongetwijfeld gebruikers die in volle drukte met hun geplons, het zachte gezoem van de ventilator met gemak overstijgen, maar storen doet dit briesje niet. Intussen gaat de toiletbril in de tegenaanval door een fris geurtje naar keuze te verspreiden. Het staafje met de gekozen extractie kan eenvoudig in het deksel worden geplaatst. En klaar is kees. Eens de grote boodschap is verdronken in de afvoerbuis en het gat is gelicht, stopt de ventilator automatisch en gaat het leven zijn gewone, fris geurende gangetje.
Wat nog gezegd van de Pure-D toiletbril? Hij ziet er echt ‘sjiek’ uit. Het is een design dat in ieder interieur zijn mannetje staat. Het komt trouwens uit de koker van An Pirlot en Vincent Ramaekers van het Kortessemse ontwerpbureau Orville, dat met de Foote recent nog een knappe staander voor laptops op de markt bracht. Echt: fraai gedaan! Ander groot pluspunt: de bril past op nagenoeg elk bestaand toilet en is zelfs door iemand met 2 linkerhanden op een wip en een gauw te installeren.
Zijn er dan géén nadelen aan de Pure-D? Eigenlijk niet. De batterij moet bij intensief gebruik zowat een keer per week worden opgeladen. Dat kan makkelijk ’s nachts, net zoals een smartphone of tablet enkele uren in de muur wordt geplugd. Een nadeel is dat niet. (Je kunt trouwens ook een versie nemen met een permanente aansluiting op het net, maar dan heb je op de achtermuur van het toilet een vrij stopcontact nodig.)
En de prijs? Voor een totaalpakket, thuis geleverd in een handige box, betaal je 559 euro. Op het eerste zicht misschien niet goedkoop, maar na een test kan je niet anders dan besluiten dat de Pure-D méér dan zijn geld waard is. Mensen die inzitten met de gevolgen van hun uitspattingen voor huisgenoten, of belang hechten aan de service en het gebruiksgemak voor hun klanten, zoals in hotels, restaurants, ontvangstruimtes, dokterspraktijken en andere wachtzalen, halen dit met plezier in huis.
De conclusie? No shit! Ondernemer Dennis Godderie van Denck Innovations heeft een bijzonder knap product te water gelaten. De Pure-D heeft zonder meer een grote toekomst, en dit op internationaal niveau. Het is wachten op de grote doorbraak, aangevuurd door de commercialisering via architecten, sanitair-speciaalzaken, installateurs en vooruitkijkende particulieren. Dank voor geen stank!