student digitaal

Waarom moeten jonge professionals onderaan de ladder starten?

Op Forty Two, het festivalcongres voor ondernemers dat vrijdag plaatsvindt, zal een uitgebreid onderzoek worden gevoerd naar de troeven die bedrijven hebben om jong talent aan te trekken en aan zich te binden. "Kmo’s maken nog vaak de fout om jonge mensen onderaan de ladder te laten beginnen, terwijl zij net het meest vooruit zijn wat digitalisering, marketingtrends, innovatie of duurzaam ondernemen betreft", zegt Kim Plevoets van UCLL.

Een hele klasgroep van UCLL-studenten zal bedrijven op de rooster leggen over hun impact op de toekomst van de volgende generatie medewerkers. Wie het best uit de verf komt, krijgt de Future Proof Company Award uitgereikt.

"Veel bedrijven, en dus ook ondernemers, zijn zoekende als het gaat over het bereiken van schoolverlaters", weet Kim Plevoets. "Nochtans kunnen ze veel leren van ‘de jeugd-van-tegenwoordig’: bijvoorbeeld hoe het bedrijf zich digitaal kan ontwikkelen, hoe je nieuwe productlijnen en diensten milieuvriendelijk lanceert, hoe je een sterk merk kunt maken, enzovoort. Jonge, ondernemende mensen hebben daar een goede kijk op en zijn daarom interessante gesprekspartners, zelfs voor doorwinterde ondernemers."

Die kennis bepaalt ook de waarde van jonge professionals. “Kmo’s maken nog vaak de fout om jonge mensen onderaan de ladder te laten beginnen", stelt men bij UCLL. "Dit terwijl zij vaak beter de vinger op de pols van de tijdgeest hebben en nieuwe mogelijkheden juister aanvoelen dan andere medewerkers. Eigenlijk zou iedere ondernemer en bedrijfsleider een 'jonge rechterhand' moeten selecteren die bestaande oplossingen uitdaagt, met nieuwe ideeën komt, digitale trends aanvoelt, enzovoort.” (Dit gebeurt bijvoorbeeld al bij Van Havermaet in Hasselt, nvdr.)

Tijdens Forty Two zullen beide groepen dus de confrontatie aangaan: welk bedrijf is het meest Future Proof volgens de studenten? Waar de trofee weldra staat te blinken: dat is 'm!