Warsco-Units-300×225-2

Warsco slachtoffer van stikstofdossier: productie mega-order opgeschort

Warsco Units uit Genk heeft de productie van 1.500 werfketen voor Ineos voorlopig stopgezet. Zo'n 400 stuks zijn al klaar, maar door het vergunningendebacle in kader van het stikstofdossier, dreigt de werf vertraagd of opgeschort te worden. Waar Warsco normaal een volledige jaarproductie aan Ineos zou besteed hebben, wordt nu uitgekeken naar andere klanten.

De impact van de vernietigde Ineos-vergunning begint stilaan duidelijk te worden. Want niet alleen Ineos wordt getroffen, ook alle aannemers én onderaannemers van het miljardenproject. Zoals Warsco, het bedrijf van VKW-voorzitter Marc Warson, dat een contract heeft voor maar liefst 1.500 werfketen. Een mega-order van om en bij de 10 miljoen euro, goed om het volledige bedrijf een jaar lang draaiende te houden.

“Normaal gezien bouwen we duizend units per jaar, maar voor Ineos hebben we opgeschaald”, zegt Marc Warson. “Vierhonderd units zijn al klaar. Op de dag dat de werf werd stilgelegd, waren we bezig om in Antwerpen de eerste twee te installeren. Een dag later hebben we een bericht gekregen van Ineos dat de activiteiten die niet op de site zelf plaatsvinden, voorlopig kunnen doorgaan. Toch zetten we de productie stop, tot er meer duidelijkheid is. De eerste weken werken we voor andere klanten.”

“Boeken toe”
Het contract met Ineos was zo groot dat Warsco voor even niet meer op zoek was naar nieuwe klanten. Dat verandert dus. Stel dat die hele bouw niet doorgaat? “We hebben gelukkig een rechtstreeks contract met Ineos. Alles samen voor een bedrag van een tiental miljoen euro. Gelukkig zijn we een financieel gezond bedrijf dat al veertig jaar bestaat, anders hadden we de boeken moeten sluiten. De vernietiging van de vergunning heeft niet alleen impact op onze honderd jobs, want we hebben ook onderaannemers ingeschakeld voor onder meer airco, ventilatie, data en branddetectie”, zegt Warson.

“Gemiste kans”

Op wie is hij nu boos? “Ik ben niet boos, ik ben triest, ontgoocheld dat we er in Vlaanderen niet in slagen om een vergunning te geven. Hoe moeten we dan topinvesteringen naar hier halen? Dit is echt een gemiste kans. De bouw van de ethaankraker was zeer goed geregeld. Ineos stelt zeer hoge eisen qua veiligheid, zelfs voor het kleinste boutje is er een procedure.”