42 laat 19 achter zich: 3 events in 21
Het 'congrestival' Forty Two is terug. De organisatie achter het knotsgekke inspiratie-event voor ondernemers, spoelt de Covid-19 door met een… Lees meer
Er waait een frisse wind doorheen het HR-beleid van het Limburgse familiebedrijf Warsco Units, de specialist in tijdelijke en semi-permanente accommodaties. “Een must, want wij willen groeien. Warsco denkt aan uitbreiding en internationalisering. Overal willen we dezelfde waarden en normen hanteren. Daarom is het belangrijk om hier in de bakermat in Genk een goede basis te leggen en structuren uit te bouwen”, schetst CEO Anneleen Van Bosch.
Mensen zijn het belangrijkste kapitaal van een bedrijf. Het klinkt als een cliché, maar staat als een paal boven water. “Warsco Units wil hier heel erg op inzetten”, verzekert HR-assistent Jana Loos. “Het personeelsbeleid wordt sinds enkele jaren meer gestroomlijnd Als bedrijf zijn wij vanuit een technische achtergrond gegroeid en nu willen wij meer inzetten op mensen met niet alleen de juiste competenties, maar ook met de juiste kernwaarden. Wij zoeken teamspelers voor allerhande profielen die mee hun verantwoordelijkheid willen opnemen. Iedereen die bij dit familiebedrijf werkt, moet er echt bij horen en kan zijn stem laten horen.”
In mei vorig jaar startte Warsco Units een HR-traject met een externe firma. “Ook dit jaar zetten wij daar nog zwaar op in. Het helpt ons onder meer om de functies die we willen invullen beter te omschrijven. Daarnaast bekijken we welke verantwoordelijkheden we bij welke werknemers kunnen leggen. Sindsdien beschikt Warsco ook over een duidelijk organogram. Dit alles is een handig hulpmiddel bij evaluatie- en functioneringsgesprekken”, weet Jana Loos. Een eerste aanzet is daarbij het liftplan. Dat is een duidelijk document waarmee we onze werknemers kunnen evalueren. Wat zijn de goede punten? Welke zijn de werkpunten? Wat moeten wij, als werkgever, doen om punten te verbeteren? Hoe pakken we dat aan? Wij willen elkaar naar boven liften en evalueren in beide richtingen. Het is een handig werkmiddel om op een eenvoudige manier verbeterpunten in te geven. En dat allemaal op een rustige, gestructureerde manier. Eigenlijk draait het allemaal om duidelijke en open communicatie, goede afspraken maken goede vrienden”, omschrijft Jana.
Door de krapte op de arbeidsmarkt moet Warsco creatief zijn om jobs te kunnen invullen. Op verschillende manieren proberen ze extra werkkrachten aan te werven. “Wij werken samen met meerdere interim partners, maar genereren zelf ook veel instroom via de verspreiding van onze vacatures op de sociale media. Hiervoor zijn er filmpjes aangemaakt waarin we op de site rondlopen en al wat van de algemene sfeer meegeven. Eveneens richten wij ons veel op studenten en stagiairs. Wij geven kandidaten altijd een goed beeld van ons bedrijf en van de werknemer die we zoeken. Onze werving en selectie is heel duidelijk afgelijnd. Dat maakt het voor ons, maar ook voor de kandidaten eenvoudig, duidelijk en transparant.”
Bij Warsco Units nemen ze hun tijd om de toekomstige collega’s duidelijk te leren kennen. “Voor een eerste gesprek trekken wij voor iedereen minstens een halfuur uit. Wij willen die persoon leren kennen, maar de kandidaat moet het bedrijf ook kennen en weten wat de verwachtingen zijn als hij of zij de deur uitgaat. Wij zijn daar heel open in”, weet Van Bosch. Wanneer er een match is organiseren wij een startdag, hierbij worden kandidaten een dag ondergedompeld in de cultuur, de historiek en de werking van het bedrijf. Deze dag begint om 9 u waar we iedereen met een rode loper ontvangen. Er volgt een leuke presentatie en rondleiding. Vervolgens gaat de kandidaat voor de rest van de dag aan de slag op zijn afdeling. Als dat voor alle partijen meevalt, gaan we voor een constructieve samenwerking op lange termijn. In de toekomst willen wij ons HR-beleid nog meer uitrollen. Denk dan aan meter/peter-rollen, opleidingen… Wij willen iedereen optimaal betrekken en laten meedenken met ons bedrijf. Die structuur en basis helpen Warsco Units om van daaruit te kunnen groeien naar het buitenland en meerdere vestigingen”, besluit Anneleen Van Bosch.
Het 'congrestival' Forty Two is terug. De organisatie achter het knotsgekke inspiratie-event voor ondernemers, spoelt de Covid-19 door met een… Lees meer
Hoewel het sluiten van de horeca voor een bittere afdronk zorgt voor Brouwerij Cornelissen, heeft het bedrijf toch beslist om… Lees meer
Het ondernemerskoppel Natascha Salaets en Marc Lenskens heeft een drastische beslissing genomen over hun dancing Astrid in Zelem. De zaak… Lees meer
In het kader van een onderzoek naar mogelijke corruptie rond de verkoop van diverse gebouwen, heeft het parket meerdere verdachten… Lees meer
Aline en Naatje zijn voor geen kleintje vervaard. In volle coronacrisis hebben moeder en dochter hun babywinkel Sucette geopend in… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen