Teamfoto resized

Zo tackel je de grootste marketingchallenges in je bedrijf!

Dagelijks lopen ondernemers tegen tal van challenges aan. Demarketingafdeling zet de belangrijkste uitdagingen op een rij en schotelt mogelijke oplossingen voor.

Hoe win je de 'War for Talent'?

De 'War for Talent' is het fenomeen waarbij een mismatch tussen vraag en aanbod op onze arbeidsmarkt ervoor zorgt dat bedrijven de juiste profielen niet meer vinden om hun openstaande vacatures in te vullen. Je moet als bedrijf dus harder werken om op te vallen en dat doe je het best door middel van een krachtige employer branding, oftewel je bedrijf aantrekkelijk maken voor potentiële werknemers. Aantrekkelijke bedrijven hebben een beter imago en dat imago zorgt er dan weer voor dat mensen voor jouw bedrijf willen werken!

Je bedrijf aantrekkelijk maken doe je door een sterke communicatie te voeren. Start met het uitzetten van een communicatiestrategie en denk na over wat je gaat zeggen. Denk ook eens ‘out-of-the-box’ en stap van die standaard vacature af. Zowel inhoudelijk als qua vorm zijn er tal van mogelijkheden. Daarnaast is het van belang om aanwezig te zijn op sociale media. Een perfecte tool om te laten zien wie je bent. Tot slot is consistentie in je communicatie, zoals altijd, ook hier van belang. Ook deze communicatie moet jouw corporate identity, jullie tone of voice, jouw bedrijfscultuur  weerspiegelen.

Van je medewerkers ambassadeurs maken

Getalenteerde en ervaren medewerkers naar jouw onderneming krijgen is één van de belangrijkste uitdagingen. In bepaalde sectoren is het zelfs zoeken naar een witte raaf. Als je die witte raaf dan gevonden hebt, is het belangrijk om die tevreden te houden en hem of haar te binden aan jouw onderneming.

Door de employee journey in kaart te brengen, word je er als bedrijf bewust van hoe de medewerkers die hele reis door de onderneming beleven. Eens in kaart gebracht, kan je er als bedrijf voor zorgen dat je medewerkers elk contact met jouw bedrijf zo positief mogelijk beleven. Op die manier creëer je als onderneming tevreden, productieve en gelukkige medewerkers. Die medewerkers vormen uiteindelijk de ambassadeurs van je organisatie en zijn zo een enorme toegevoegde waarde.

De juiste boodschap op de juiste manier vertellen?

Het is niet moeilijk om veel content de wereld in te sturen. Door de grote hoeveelheid aan on- en offline communicatiekanalen kan dat zelfs heel snel gaan. Maar die constante stroom aan informatie zorgt er nu, meer dan ooit, voor dat er nood is aan boeiende content die mensen aanspreekt, raakt en aanzet tot actie.

Dat doe je aan de hand van storytelling. Storytelling is een goed verhaal brengen. Dat verhaal bedenk je niet op 1,2,3. Er gaat een heel proces aan vooraf, waarbij je de perfecte mix moet vinden tussen kennis van het bedrijf, creatieve insteken en strategisch inzicht.

Naast een goed verhaal moet je ook rekening houden met de tone of voice van jouw communicatie. Simpel gezegd bepaalt de tone of voice hoe je iets formuleert. Net als de huisstijl draagt het bij aan de eigenheid van je bedrijf en zorgt het voor herkenning en vertrouwen. Het is dus essentieel om de tone of voice samen met de huisstijl consistent toe te passen.

Je website optimaal laten renderen?

Naast de juiste werknemers vinden en behouden en de juiste boodschap communiceren naar je doelgroepen, moet je ook de juiste communicatiekanalen gebruiken. De website speelt hier de hoofd-rol. Die is namelijk het hart van jouw communicatie. De basis is een goede website waar (potentiële) klanten, partners, werknemers (Employer Branding !) hun weg vinden om te doen wat ze willen doen. Is dat informatie opzoeken, iets kopen, contactgegevens opzoeken, iets downloaden, … het maakt niet uit, zolang ze het maar op een vlotte en gebruiksvriendelijke manier vinden!

Al jouw activiteiten, communicatie, promoties moeten naar je website leiden, je website is het hart van je communicatie. Ongeacht of je actief bent op Facebook, Instagram, Google Ads, of je op externe sites aan bannering doet, … alles moet linken naar je site.

 

Je doelgroep op de juiste manier bereiken?

Het is bewezen… 93% van de internetgebruikers gebruikt Google als startpunt in hun online zoektocht. 75% daarvan kijkt niet verder dan de eerste 10 zoekresultaten en 61% van de mensen gebruikt het internet om productinformatie op te zoeken. Daaruit mogen we dus concluderen dat bovenaan in Google staan enorm belangrijk is als je wil dat (potentiële) klanten jouw bedrijf vinden.

Dat kan je bereiken met SEM, oftewel Search Engine Marketing. Tot hiertoe zijn er 2 complementaire “zoekmachine optimalisatie strategieën”: SEA en SEO. Met die eerste strategie plaats je advertenties in Google. Zo kom je op een snelle en efficiënte manier bovenaan te staan. Met de tweede strategie, SEO, optimaliseer je jouw website zo dat die organisch en dus gratis een hogere ranking in Google krijgt.

Krijg subsidies voor je strategisch marketingplan!

Bovenstaande challenges kunnen perfect in kaart gebracht worden door het maken van een strategisch marketingcommunicatieplan. Ook de Vlaamse overheid ziet de waarde van zo’n plan als belangrijke en solide basis voor de promotie van je bedrijf, product en/of dienst. Daarom is de kmo-portefeuille in het leven geroepen waarbij je een aantrekkelijke subsidie kan krijgen!

Met die subsidie kan je een strategisch marketingcommunicatieplan laten opmaken. In zo’n strategisch marketingcommunicatieplan worden onder andere bovenstaande challenges in kaart gebracht en worden er ook duidelijke en concrete oplossingen voor aangeboden.

Slot

Zit jij ook met challenges en wil je er meer over weten? Lees dan zeker onze blog! Wil je liever weten welke oplossingen op maat van jouw bedrijf mogelijk zijn? Contacteer ons en wij zorgen voor een succesvolle en efficiënte oplossing op maat!