AXI

AXI verbetert Nederlandse stations

ICT-bedrijf AXI met hoofdzetel in Willebroek, zal ruim 400 stations in Nederland van nieuwe kassasoftware voorzien. Dat is afgesproken via een vijfjarige overeenkomst met NS Stations. Die stelt dat AXI in 2017 haar nieuwe kassasoftware AXI RS mag installeren in de Nederlandse stations van NS. “Binnen fastlane afrekenprocessen heeft de AXI RS kassasoftware zich duidelijk bewezen”, aldus commercieel directeur retail bij AXI Mike Snepvangers.

Reizigers hebben weinig tijd. Een snelle afrekening kan dan voor een aangenamer en comfortabeler verblijf op de stations zorgen. “De oplossing is perfect afgestemd om een groot volume aan transacties op veel kassa’s snel en centraal te verwerken”, zegt Mike Snepvangers. “Bovendien is de kassa modern en intuïtief waardoor transacties heel eenvoudig kunnen worden afgewerkt. Dat heeft NS Stations sterk gewaardeerd.” De software gaat draaien op ongeveer 550 kassa’s, verspreid over de winkels in de stations en treinen van NS.

De stations van NS huisvesten verschillende winkelformules, die elk specifieke behoeften hebben. AXI RS biedt daarvoor een aangepaste kassavariant per winkelformule. “Bij de ketens waar je komt voor een kopje koffie of een broodje, draait het vooral om snelheid. Voor de registratie van de verkooptransacties in de trein leveren we een mobiele kassa. Daarnaast voorzien we een specifieke module voor de ondersteuning van het reparatieproces bij Fiets en Services aan”, verduidelijkt Snepvangers.

AXI werd opgericht in 1985, en telt zo’n 230 medewerkers. Het ICT-bedrijf, met huidig ceo Paul Peeters, bouwt innovatieve software voor overheidsinstellingen, zorginstellingen, dienstenorganisaties, handelsbedrijven en winkelketens. Naast het hoofdkantoor in Willebroek heeft AXI nog een vestiging in het Nederlandse Breda.