Steeds meer bestellen consumenten hun boodschappen online en halen ze af in de winkel, of ze nemen een abonnement op de levering van volledige maaltijdpakketten. Een aantal handelaars in Kampenhout, Boortmeerbeek, Keerbergen, Haacht en Herent speelt in op deze trend en gebruikt samen de online marktplaats Beedrop.be.
Slagerij-traiteur Pikaerts en Bakkerij Vanderveken uit Keerbergen zijn twee van de handelaars die zelfs supermarktketens willen overtreffen in hun online dienstenaanbod. Ze bieden zich samen aan op één online marktplaats: beedrop.be. Alle kosten worden gedeeld. Hierdoor kunnen hun klanten genieten van de ruime keuze en van de eenvoud en tijdsbesparing van het online bestellen, en hun boodschappen worden ook nog eens thuisgeleverd. De klant betaalt dezelfde prijs als in de winkel, zonder extra kosten voor de levering.
Leveringen combineren
De leveringen gebeuren wekelijks. Dat maakt het mogelijk om de vele pakketten gecombineerd bij de klant te leveren. Het beperkt de afstanden die moeten worden afgelegd, wat milieuvriendelijk is: collectief boodschappen doen, bespaart een pak gereden kilometers en dus CO².
Beedrop zet hiermee zijn expansie in Vlaanderen verder. Stefan Van Overbeke, zaakvoerder van Beedrop: “Op deze manier bereiken lokale aanbieders de consumenten die kwaliteit nastreven, maar niet de tijd of de mogelijkheid hebben om elke week bij verschillende zaken hun boodschappen te doen.”
De inspiratie van Beedrop is de bij, wat merkbaar is aan de bijenraat waaruit de eerste letter van het logo is opgebouwd.”Enerzijds toont dit onze logistieke aanpak in je regio. Een bij (bee) verzamelt nectar van bloem tot bloem, om die uiteindelijk af te leveren in de vele honingraten van de bijenkolonie. Net zoals Beedrop, zetten de bijen hun levensmiddelen af waar ze nodig zijn. Anderzijds symboliseert de bij ook het respect voor het milieu. Door ervoor te zorgen dat verschillende boodschappen centraal worden opgehaald, en dit slechts éénmaal per week, kan Beedrop de CO²-uitstoot aanzienlijk verminderen.”