iebis Foto: Dirk Vertommen

BIJ DE ZAAK. E-bis verhuist naar plek waar voorheen het vaccinatiecentrum gevestigd was: “We willen op termijn onze eigen circulaire fiets op de markt brengen”

Het was dinsdag een speciale dag voor het Mechelse bedrijf E-bis. Naar aanleiding van de 75ste verjaardag van Unizo mocht zaakvoerder Willem Beeck aanschuiven voor een panelgesprek met koning Filip over circulaire economie. En E-bis heeft nog meer groot nieuws te melden, want op 18 oktober gaat de winkel open op een nieuwe locatie.

Misschien eerst even beginnen met te vertellen waar E-bis voor staat. Het bedrijf, dat voorlopig nog even gevestigd is aan het Rode Kruisplein in Mechelen, geeft voormalige leasefietsen van maximaal drie jaar oud een tweede leven. “Veel bedrijven geven hun personeelsleden de mogelijkheid om een fiets te leasen voor woon-werkverkeer of als incentive. Meestal gaat het om A-merken, elektrisch of speedpedelec, maar ook om racefietsen of mountainbikes. Die fiets is 36 maanden ter beschikking van de werknemer en wordt in die periode op regelmatige basis professioneel onderhouden. Na 36 maanden kan de werknemer de fiets overnemen of wordt die weer aangeboden aan de leasefirma. De fietsen die niet overgenomen worden door de werknemer kunnen na een opfrissingsbeurt nog jaren mee. Hier komen wij met E-bis op de proppen”, vertelt Willem Beeck (33).

Partners

Samen met Benjamin Van den Bon is hij de oprichter van Blusser, een van de twee partners van E-bis. De andere partner is ECOSO, een organisatie uit de sociale economie. ECOSO staat voor ECOlogisch en Sociaal Ondernemen. Het doel is om tewerkstelling te creëren voor mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt in een ecologische context. ECOSO gelooft in diversiteit en inclusie. “Met Blusser beheren wij voor E-bis de marketing- en communicatiestrategie en ondersteunen we ECOSO procesmatig. Daarnaast gebruiken we ook ons netwerk. ECOSO, met het Fietsatelier, staat vooral in voor de technische kant van E-bis.”

Lees ook: Unizo-topman bezoekt Mechelse fietsenwinkel E-bis tijdens Dag van de Ondernemer: “Iedere kmo kan circulair werken”

Opleiding

E-bis neemt na het einde van de leaseperiode dus de fiets over van de leasefirma. Ze vervangen alle onderdelen die schade vertonen en de fiets wordt volledig afgesteld en uitgebreid getest. “Dat gebeurt door de fietstechnici die ook voor het Fietsatelier werken. Het Fietsatelier doet ook herstellingen van andere fietsen. Een aantal van deze mensen krijgen bij ons een opleiding tot technieker en worden zo klaargestoomd voor de reguliere arbeidsmarkt. Het beroep fietstechnieker is een knelpuntberoep aan het worden. De vraag naar geschoolde techniekers is groot. Door de doelgroepmedewerkers E-bisfietsen te laten herstellen, zullen ze sneller in het circuit van de fietswinkels terechtkomen. Sommige van hen komen zelfs vast in dienst bij ons”, vertelt Willem. “De gereviseerde fietsen zien er vaak als nieuw uit en gaan nog duizenden kilometers mee. Wij zetten ze met E-bis opnieuw in de markt en geven de fiets dus een tweede levenscyclus. We noemen dit een remarketing-proces. Alle E-bisfietsen zijn te bezichtigen en te testen in het verkooppunt op het Rode Kruisplein 14 te Mechelen. Een E-bisfiets is altijd een fiets van een kwalitatief merk en is maximaal 36 maanden oud. De koper krijgt de historiek (#km, batterijcapaciteit, catalogusprijs, …) mee en één jaar garantie. Bovendien worden de fietsen verkocht aan een betaalbare prijs. Meestal tussen 1/3 tot 2/3 van de originele verkoopprijs. Naast leasefietsen verkopen wij ook nieuwe fietsen die niet meer verkocht worden in de reguliere winkels omdat er bijvoorbeeld nieuwere modellen zijn. Het gebeurt ook dat een fiets niet voldoet aan onze kwaliteitseisen en niet verkocht wordt. Dat wordt dan een donorfiets waarvan we bepaalde onderdelen kunnen hergebruiken. 90% van de fietsen die we verkopen, zijn tweedehands. Meestal gaat het om elektrische fietsen en speedpedelecs, maar er zijn ook racefietsen, mountainbikes en gravelbikes bij.”

Nieuwe winkel

Op 18 oktober opent E-bis een nieuwe winkel. “Het barst hier stilaan uit zijn voegen, en door de werken op het Rode Kruisplein zijn we slecht bereikbaar voor onze klanten. Daarom verhuizen we naar de voormalige gebouwen van Babydump, hier net om de hoek. De mensen kennen de locatie waarschijnlijk beter als de plaats waar het vaccinatiecentrum zijn onderkomen had. Daar kunnen we de mensen beter ontvangen en is er meer ruimte om onze fietsen te tonen. De winkel gaat qua oppervlakte verdrievoudigen. Bij E-bis werken in totaal ongeveer dertig mensen. Een twintigtal in het Fietsatelier als technieker, de anderen als verkoper of als backoffice-medewerker. In de drie jaar dat E-bis bestaat, werden er al bijna 1.500 fietsen verkocht”, zegt Willem Beeck.

Eigen fiets

Willem en zijn collega’s hebben echter nog grotere ambities. “We willen onze werking verder optimaliseren om dan ooit naar een vaste locatie te gaan. We willen ons aanbod aan tweedehandsfietsen ook op de B2B-markt aanbieden. Dat was voorlopig verzekeringstechnisch nog moeilijk, maar daar is een oplossing voor in de maak. Daarnaast zouden we op termijn graag onze eigen circulaire fiets op de markt brengen. Dat moet een fiets worden met enkel maar duurzame componenten, al dan niet gerecycleerd. We hebben een subsidie gekregen van de overheid, waardoor we al onze plannen een beetje kunnen versnellen.”