els Foto: Dirk Vertommen

BIJ DE ZAAK. Rockchick Els zet wereldsterren letterlijk in de spotlights: “Bands met dynamische frontman zijn het leukst”

The Beach Boys, Deep Purple, The Cure, Simple Minds, Alice Cooper, Joe Cocker, dEUS, Arsenal, Bazart, … het is maar een kleine greep uit een hele lange lijst van bekende bands of artiesten die door Els Van der Straeten (52) uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver in de schijnwerpers werden gezet. Letterlijk, want Els werkt tijdens het festivalseizoen vooral als ‘volgspotter’.

Els Van der Straeten studeerde in 2003 af als lichttechnieker en met haar bedrijfje Light up your life is ze deze tijd van het jaar aan de slag als freelancer op de grootste zomerfestivals. Rock Werchter, Graspop, Lokerse Feesten, Suikerrock, … allemaal deden ze al eens een beroep op Els. Nochtans is dat maar een deeltje van waar deze ondernemende vrouw mee bezig is. Zelfs noemt ze zich een multipotentialist. “Ik combineer graag verschillende jobs, taken en ondernemingen omdat net door deze symbiose een creatief en innovatief proces ontstaat. Ik ben een gedreven allrounder in de evenementenwereld maar ook daarbuiten”, verklaart ze zichzelf nader.

Zo is Els ook danschoreografe en houdt ze haar conditie op peil door marathons te lopen. Daarnaast werkt ze ook nog als motivational coach. Dat allemaal combineert ze met een parttime job bij een bedrijf dat de communicatie en radioverbindingen verzorgt op festivals en andere grote evenementen.

Volgspotter

“Als lichttechnieker werkte ik vroeger ook mee aan de opbouw van de festivals, maar dat werd fysiek te zwaar. Daarom doe ik vooral de operationele kant van de lichtshows. Dat gaat van programmeren van een lichtshow tot light operator. Op de grote festivals hebben de meeste bands hun eigen lichttechniekers mee en word ik voornamelijk ingehuurd om de volgspots te bedienen. Via de interne communicatie krijg ik van de verantwoordelijke voor de lichtshow dan cues van wie ik wanneer en hoe moet volgen met mijn spot. De volgspotters staan altijd op een soort lichttoren voor het podium of ze hangen in een soort kooi aan een lichtmast. Het is vooral een mannenwereld.”

Els startte haar carrière als lichttechnieker bij Will Tura, met wie ze vaak op tournee ging. “Daar heb ik veel geleerd. Later ging ik dan op festivals werken of in de Lotto Arena of het Sportpaleis. Op een festival werk je vooral voor de headliners. Die hebben meestal een uitgebreide lichtshow. Zeker als het om metal bands gaat. Ik doe altijd een beetje research. Ik bekijk op YouTube filmpjes van eerdere optredens, zodat ik vooraf een idee heb van wat men van mij verwacht. Bands met een dynamische frontman die het hele podium gebruikt zijn het leukst om te doen. Je moet wel heel geconcentreerd blijven. Bij meer statische zangers of muzikanten kan het wel eens saai worden. Je mag dan amper bewegen, want als wij een paar centimeter afwijken, dan is dat op het podium misschien wel een meter of meer. Die focus houden is een van de moeilijkste dingen aan onze job als volgspotter.”

Alice Cooper

“Een van de plezantste artiesten om te ‘volgen’ is Alice Cooper. Die heb ik een viertal keer mogen volgspotten. In zijn show mogen we met verschillende kleuren werken in plaats van enkel met wit licht. Dat maakt het voor ons interessanter. Of ik contact heb met de artiesten. Ja, maar voornamelijk met de Belgische bands en artiesten.”

Zodra het festivalseizoen op zijn einde loopt, bereidt Els zich voor op het najaar. Ze ontwerpt lichtshows voor musicals, klassieke concerten en opera of voor evenementen zoals het gymgala. Tijdens de evenementen zelf is ze actief als light operator. “Dat is een heel andere aanpak. Je moet rekening houden met de sfeer die de regisseur wil creëren, met de verschillende scènes, enzovoort. Ik maak eerst een lichtplan en dan begin ik mijn lichttafel te programmeren. 80% van de show is voorgeprogrammeerd. Ik kan simulaties van de show bekijken op mijn computerscherm. Bij zo’n producties werk ik zelf ook mee aan de opbouw.”

Vanaf 1 mei begint de voorbereiding van het festivalseizoen. “De voorbije jaren was dat vooral de productie van Rock Werchter. Daar werk ik mee aan de organisatie van de camping The Hive. Zo vloeit alles een beetje in mekaar.”

Els wil dit nog een tijdje blijven doen, maar voelt wel dat het steeds zwaarder wordt. “De opbouw is fysiek heel zwaar en het werkritme is heel anders. We werken veel ’s nachts. Ik kom soms om 4u ’s nachts thuis.”

Marathons

Daarom zorgt Els ervoor dat ze in goede conditie is. Maar ook op dat vlak is ze heel ambitieus. Het blijft niet bij joggen, ze loopt liever marathons. Niet zomaar marathons, want op 9 september neemt ze deel aan de Patagonia Marathon. Dat is een loopwedstrijd in het meest zuidelijke punt van Chili en vlak bij de Zuidpool. “In 2015 ben ik met marathons begonnen. Voordien liep ik al recreatief om een beetje in vorm te blijven. Ondertussen ben ik aan mijn negende marathon bezig. Ik wou meer uitdagingen.”

Els liep onder andere de marathons van Tokio, New York, Londen en Boston. Na de Arctic Marathon, in de buurt van de Noordpool, kiest ze nu dus voor een marathon aan de Zuidpool. “Het zijn extreme omstandigheden. We lopen langs gletsjers bij temperaturen rond het vriespunt. Ik heb deze keer niet de bedoeling om een persoonlijk record te lopen. Gewoon uitlopen is oké. Ik was de voorbije maanden geblesseerd aan mijn achillespezen en dus zijn de verwachtingen niet te hoog. Waarom ik deze marathon kies? Omdat de omstandigheden en de omgeving zo tot de verbeelding spreken. Ik heb geoefend door in de winter rond 3u ’s nachts te gaan lopen. Dan is de temperatuur in ons land meestal het laagst. Ik weet nu exact welke kleren ik moet dragen en wat ik als bevoorrading moet meenemen. Ik wil goed voorbereid aan de start komen.”

Els schreef een boek over haar bewogen leven. Rock ‘n’ running vertelt het verhaal van de vrouw die wordt neergehaald, maar die telkens weer recht krabbelt, haar loopschoenen aantrekt en wereldwijd marathons gaat lopen.

www.lightupyourlife.be