made in made in

Bijzaak: bancaire arrogantie

Op vrijdag sluiten we de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.

Ik weet niet of het onderstaande u bekend in de oren klinkt, maar voor mij was het alleszins nieuw. Een verhaal over de arrogantie van de banken.

Het zit zo… Ik had begin deze week dringend 4000 euro cash geld nodig. Waarvoor? Dat laten we even in het midden, maar ik verzeker u dat het legaal was.
Eventjes naar de bankautomaat gaan kon niet. Op een bankkaart staat immers een limiet voor het afhalen van geld die veel lager dan 4000 euro is. Na de openingsuren te hebben gecheckt op de website trek ik dus naar de bank. Daar zou men mij wel kunnen helpen. Auto geparkeerd aan de rand van de stad. Kwartiertje stappen. Op de deur hangt een papiertje ‘Alleen op afspraak’. Er staat een telefoonnummer en een e-mailadres bij. Ik dacht: nu ik hier toch ben, laat me even bellen naar dat nummer om te trachten om meteen een afspraak te versieren. Na een oneindig lijkend keuzemenu te hebben doorlopen, gaat de beltoon. Een vriendelijke stem waarschuwt mij dat het even wachten is. Geen probleem. Het is mooi weer. Ik zet mij even op een bank terwijl ik wacht… en wacht… vijf minuten worden tien minuten worden vijftien minuten. Na exact 21 minuten en 43 seconden ben ik het beu. Ik besluit het later nog eens te proberen.
Thuis gekomen stuur ik ook een mail naar het adres dat vermeld stond en ik leg mijn probleem uit. Anderhalf uur later heb ik al antwoord. Oh ja, ondertussen had ik ook nog twee keer een kwartiertje vergeefs aan de telefoon gehangen.

Dag meneer Bosmans,

Wij danken u voor uw mail en hopen ten eerste dat u en uw naasten het goed maken in deze moeilijke tijd.

Het verhogen van limieten gebeurt helaas niet meer op kantoorniveau. Dit wil zeggen dat wij de mogelijkheid niet meer hebben om deze verrichting uit te voeren. Ons agentschap heeft ook geen cashtoestellen meer waardoor u op dit agentschap helaas geen geld kan afhalen.

Echter kan u via de app of homebanking bij “service/diensten” vervolgens op “rekeningen” uw limiet alvast verhogen naar 2500 euro om af te halen in een automaat. Indien u meer dan 2500 euro nodig heeft, kan dit enkel gebeuren via de klantendienst. De wachttijden lopen soms op omwille van de drukte rond Covid-19.

Ja, dat laatste had ik al door. Geen cash geld dus. Uit pure wanhoop bel ik naar een ander kantoor van dezelfde bank. Er wordt zelfs opgenomen binnen de minuut. Ik leg mijn probleem uit. Na lang aandringen en een intern overleg bij de bank, mag ik langskomen. Ze kunnen én willen mij helpen maar dan moet ik voortaan wel klant worden bij hun kantoor.
Een uurtje later heb ik eindelijk 4000 euro op zak.

Dat je al lang niet meer naar de bank moet gaan voor een ‘klapke’, dat wist ik ook wel. En dat alles digitaal en met betaalkaart gebeurt, dat bewijst de 50 euro die al een jaar onaangeroerd in mijn portefeuille zit. Maar dat ze, wanneer je ze dan toch nog eens een keer nodig hebt, afschepen met een bancaire arrogantie  van hier tot in Tokio, dat vind ik van de pot gerukt.
Ik weet dat ik door het woord ‘ze’ te gebruiken misschien teveel veralgemeen. Maar ik overweeg toch sterk om met die 50 euro in mijn portefeuille een paar zwarte sokken te gaan kopen op de markt. De matras opheffen is makkelijker dan een halve dag bellen en mailen als je cash nodig hebt.