Op vrijdag sluiten we de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.
De Dag van de Klant komt er weer aan dit weekend. De middenstand legt haar klanten, die ook alle andere dagen van het jaar al koning zijn, nog eens extra in de watten. Van de koning gesproken… Filip zal blij zijn dat er eindelijk ‘geranten’ gevonden zijn die de bollenwinkel die België heet willen uitbaten.
Maar het is ook duidelijk dat niet iedereen die koninklijke blijheid deelt. Op de sociale media wordt kwistig gebruik gemaakt van de hashtag #NietMijnRegering en het vendelgezwaai op de Heizel was ook al een niet mis te verstane boodschap.
De vraag die ik mezelf dan stel is of we niet allemaal een beetje te vlug zijn met ons oordeel?
Nog voor geweten was wie de bollenwinkel zou openhouden en welke producten er in de vitrine zouden liggen, waren er al ontevreden klanten. Waarom? Omdat de kleur van de gevel je niet aanstaat? Omdat je liever andere uitbaters – ik had bijna uitbuiters geschreven – in de winkel had zien staan?
Gelukkig hebben de echte middenstanders minder last van zoveel vooroordelen. Ze worden meestal beoordeeld op basis van hun klantvriendelijkheid, de kwaliteit van de producten die ze verkopen of hun prijzenpolitiek.
Misschien moeten we dat principe ook maar eens toepassen voor de nieuwe uitbaters van bollenwinkel België. Het is toch niet omdat de naam van de nieuwe uitbaters eindigt op ALDI dat hetgeen ze verkopen bij voorbaat van inferieure kwaliteit is. Of bent u als trouwe klant van Delhaize De Leeuw nog nooit bij een ander warenhuis langs geweest. Natuurlijk wel, want ook in hun gamma is er altijd wel iets is wat u aanstaat of wat u er aan een betere prijs kan kopen.
Laat ons dus eerst even afwachten voor we de ruiten van de nieuwe bollenwinkel ingooien. Binnen enkele jaren kunnen we met z’n allen beslissen of het huurcontract verlengd wordt.