Aan de vooravond van dit verlengd weekend sluiten we – deze keer al op woensdag – de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.
In de nieuwsbrief van vandaag kon je lezen over de originele oplossing die werd gevonden voor de Mechelse zaterdagmarkt. Door de coronamaatregelen mochten er namelijk maar 50 kramen staan terwijl er 109 kandidaten zijn. Het geniale plan waar men mee op de proppen kwam was om de markt een hele in plaats van een halve dag te laten doorgaan. In de voormiddag voor de marktkramers die voeding verkopen, in de namiddag voor de non-food kramen.
‘Geniaal’, was mijn eerste reactie toen ik de persmededeling las. Geniaal in zijn eenvoud. De oplossing klinkt als een vanzelfsprekendheid maar voelt aan als een aha-erlebnis. Als ik het persbericht goed geïnterpreteerd heb, is deze geniale oplossing ontsproten uit het brein van de bekendste marktkramer van Mechelen en omstreken: Luc (Vis) Mariën. Als voorzitter van Markta vond hij dé oplossing om iedereen tevreden te stellen. Zijn collega’s, het stadsbestuur én de consumenten.
Het was tijdens deze coronacrisis voor mij het zoveelste voorbeeld van hoe creatief ondernemers zijn in moeilijke tijden. Ga maar even na… Een matrassenfabrikant die zich niet neerlegt bij de feiten en van de ene dag op de andere ontsmettingszuilen en medische beschermkledij maakt. Restauranthouders die niet meer aan tafel bedienen, maar thuis aan de deur van hun klanten. En zelfs wie niet meteen op een origineel alternatief kan komen, produceert nu plexiwanden, handgels of mondmaskers.
Tientallen, misschien zelfs honderden van dergelijke initiatieven zag ik de voorbije weken passeren. Het maakt dat ik nog meer respect heb voor de veerkracht en de creativiteit van al die lokale ondernemers. ‘De middenstand regeert het land’, zong Luc De Vos in Mia.
Was het maar waar…