December 2017 – 2

Bijzaak: The best man for the job is a woman

Op vrijdag sluiten we de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.

Slechts één op de drie ondernemers in Vlaanderen is een vrouw. Het was een cijfer waar ik van schrok toen ik het las. Ik dacht namelijk dat het er nog veel minder waren.

Het feit dat ik die perceptie had, vindt waarschijnlijk zijn oorzaak in de overdreven profileringsdrang die in het mannelijk DNA zit. Veel meer dan bij vrouwen het geval is. Mannen zetten zichzelf dan ook veel vaker in de kijker. Let op, ik wil niet veralgemenen, maar als ik naar mezelf kijk, dan getuigt het alvast niet van enige bescheidenheid om wekelijks mijn eigen foto boven dit artikel te zetten.

Geef toe, vrouwen hebben veel minder die profileringsdrang. En wat mij betreft is dat onterecht !
Versta me niet verkeerd… Ik vraag niet dat vrouwelijke ondernemers nu plots allemaal foto’s naar de redactie zouden sturen waarop ze pronken met de trofeeën en awards die ze verdienden. Daar vinden ze ongetwijfeld wel een mannelijke collega voor die zich wil opofferen. Maar, dat ze minstens evenveel aandacht verdienen, daar zal u het met mij over eens zijn.

En gelukkig leek het de voorbije week de goeie kant op te gaan. Vrouwelijke ondernemers kregen de afgelopen dagen meer dan ooit aandacht in deze nieuwsbrief. Het begon al met vriendinnen Lotte en Renée die in Nijlen een babyspeciaalzaak openden. Die andere vriendinnen, Merve en Selvi, deden hetzelfde met een pastabar in Lier. Dan was er Nathalie Welleman die het gezicht wordt van het nieuwe mediabedrijf Invite.media. Mechelaars Nouchka en Dorien lieten zelfs weten dat het hun missie is om met #womentowatch, vrouwelijke ondernemers meer zichtbaarheid te geven. En dan was er nog het lovenswaardig initiatief van de dames van netwerkorganisatie ‘Best Pittig’, om vrouwelijke ondernemers met migratieroots in de kijker te zetten tijdens hun evenement #shedidit.

Zo, dat gezegd zijnde, ga ik het verder niet meer hebben over vrouwen of mannen in de bedrijfswereld. Ondernemers zijn ondernemers, of ze nu van Venus of van Mars komen. Bij Made in Mechelen besteden we graag aandacht aan interessante ondernemers van alle planeten.

Als ‘collateral damage’ zal u deze wekelijkse rubriek en het bijhorende portret van mijn pretentieuze kop, er wel bij moeten nemen.