Om nog meer jongeren aan te zetten om te kiezen voor de opleiding van autotechnicus, breidt BMW Group Belux zijn samenwerking met scholen met een zevende jaar Autotechnieken gevoelig uit. Dit jaar vervoegen studenten van vier bijkomende scholen de samenwerking in het kader van geassocieerd onderwijs die de premium autobouwer heeft opgezet. 64 studenten leren zo rechtstreeks de praktijk kennen in het geavanceerde opleidingscentrum van BMW Group Belux en bij 35 BMW- en MINI-concessies.
Twee jaar geleden ontving BMW Group Belux voor het eerst de studenten van KTA Technica Halle, vorig jaar kwamen daar Technische Scholen Mechelen en het Franstalige Institut Saint-Joseph Etterbeek bij. De positieve feedback van zowel de leerlingen, de scholen als de concessiehouders waar de studenten bijkomende praktijkervaring opdeden, maakte dat er dit jaar vier scholen extra bij in het project stappen.
De Mechelse studenten van TSM gingen naar de BMW-concessies van o.a. Ottevaere in Boortmeerbeek, Patrick Smets in Lier, Juma in Mechelen en Gregoir in Puurs.
Als onderdeel van de samenwerking krijgen de leerkrachten didactische ondersteuning en worden er gezamenlijke initiatieven op nationaal, sector- en scholenniveau georganiseerd.
Voor de studenten van elke school worden er telkens twee keer twee weken gepland: in de eerste week krijgen ze theorie en praktische demonstraties van één onderdeel autotechnologie, wat ze de week daarop dan telkens concreet kunnen toepassen als stagiair in een lokale concessie. Zo verzamelen zij zelf een heleboel praktische kennis en krijgt de concessie een directe meerwaarde in zijn team. De thema’s worden bepaald in overleg met de individuele scholen en worden gegeven met het meest moderne didactische materiaal van het opleidingscentrum van BMW Group Belux in Bornem.
“De hele sector heeft nood aan extra gekwalificeerde arbeidskrachten. Als BMW Group Belux hebben we daarom beslist om te investeren in de toekomst. Net zoals de technologie in onze BMW’s en MINI’s veranderd is, is ook de job van autotechnicus veranderd. We willen de jongeren laten ondervinden dat het een beroep met boeiende toekomstperspectieven is. Het is dan ook zeer bemoedigend te horen dat er bij de deelnemende opleidingen steeds meer interesse is”, zegt Pierre De Cannière, Retail HR en Training Manager van BMW Group Belux.