vaganee

Bonheiden wint Smart City Award

BONHEIDEN - Bonheiden heeft de Belfius Smart City Award gewonnen in de categorie steden met minder dan 30.000 inwoners. Bonheiden won met een project waarbij kinderen hun ouders kunnen aansporen om de auto thuis te laten.

Sensibiliseringscampagnes om kinderen naar school te laten fietsen of wandelen, richten zich vaak tot de ouders. Een sensibiliseringscampagne van het gemeentebestuur van Bonheiden pakt het anders aan. “We willen in de eerste plaats de kinderen sensibiliseren”, zegt burgemeester Guido Vaganée.

Leerlingen die aan de campagne deelnemen, krijgen op school een chip. Die bevestigen ze aan hun boekentas of aan het voorwiel van hun fiets. De chip communiceert met een ontvanger op school. Die ontvanger leest de chip zodra een leerling de school binnenkomt.

De chip verzamelt data over het aantal fietsritten, de afgelegde kilometers, brandstofbesparing, vermeden CO2-uitstoot en verbrande calorieën.

Elke keer een leerling naar school fietst of wandelt, vallen er punten te verdienen. “Een algoritme berekent het aantal punten per fietsrit of wandeling. Het houdt daarbij onder meer rekening met de afstand tot de school, de weersomstandigheden en welk seizoen het is”, verduidelijkt burgemeester Vaganée.

“De punten die de leerlingen verzamelen, worden nadien omgezet in dukaten. Met die dukaten kunnen de leerlingen de attracties betalen op één van onze vijf jaarlijkse dorpskermissen.”

Succes

Het project is een groot succes: 500 van de 800 schoolgaande kinderen in het kleuter- en basisonderwijs registreerden zich voor het project. “Vóór de campagne ging ongeveer 12% van de kinderen met de fiets of te voet naar school. Vandaag is dat 60%. Samen fietsten en wandelden ze het voorbije jaar maar liefst 146.000 kilometer bijeen. Daarmee werd een uitstoot van bijna 30 ton CO2 voorkomen”, aldus Guido Vaganée.

De burgemeester merkt dat de campagne de juiste snaar raakt. “Kinderen overtuigen elkaar om vaker de fiets te nemen of te voet te gaan. Bovendien motiveren ze hun ouders om de wagen thuis te laten. We trekken de ouders via hun kinderen mee in dit verhaal.”

Bonheiden is van plan om de campagne verder uit te bouwen. “We onderzoeken of we de dukaten als betaalmiddel kunnen gebruiken in het zwembad, op de schaatsbaan of in de bioscoop. We kunnen de campagne misschien uitbreiden richting woon-werkverkeer, en als we de dukaten kunnen omvormen tot een cryptomunt op basis van blockchaintechnologie, zijn we helemaal mee met de digitale trein”, besluit de burgemeester.