Digitalisering small

Businessfocus verschuift bij 50% van bedrijven door corona

MECHELEN - Vijf op de tien besluitvormers geven aan dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een ander klantsegment of andere eindklant. Dit blijkt uit de Digital Monitor van het Mechels bedrijf Ordina, een onderzoek onder ruim 500 Belgische besluitvormers.

Het investeren in nieuwe techniek en technologie was de belangrijkste succesfactor om de verschuiving te kunnen realiseren. “Door digitaal te versnellen kunnen organisaties beter inspelen op de veranderende marktomstandigheden”, aldus Rik Farenhorst, directeur Digital bij Ordina.

Uit onderzoek blijkt dat vijf op de tien besluitvormers aangeven dat binnen hun organisatie de focus is verschoven naar een andere eindklant of een ander klantsegment. Meer dan een kwart (27%) van hen geeft aan dat de organisatie zich nu directer richt op de consument, de zogenaamde business-to-consumer (b2c) aanpak. Daarnaast zegt bijna de helft (46%) van de besluitvormers dat hun organisatie zich meer is gaan focussen op nationale klantsegmenten.

47% van de besluitvormers geeft aan dat het investeren in en gebruikmaken van nieuwe technologie noodzakelijk was om deze verschuiving in klantsegment of eindklant te realiseren. “Hieruit blijkt het toenemende belang van digitale transformatie”, zegt Farenhorst. “Door digitaal te versnellen kunnen organisaties slimmer en veiliger gebruikmaken van data, digitale trends en nieuwe technologieën. Het vergroot het aanpassingsvermogen van organisaties, waardoor ze beter kunnen inspelen op - of zelfs profiteren van - de continu veranderende wereld.”

In de verschuiving van de businessfocus naar een andere eindklant of ander eindsegment, zien organisaties vaak nog belemmeringen. Naast budgetten (39%), techniek (36%), en cybersecurity (32%) wordt de beschikbaarheid van mensen (31%) als belangrijke belemmering gezien. Volgens Farenhorst is het investeren in nieuwe technologie en IT-systemen alleen dan ook niet genoeg. “Een organisatie moet over de gehele breedte veranderen om voorop te blijven lopen. Door een integrale aanpak, waarin de technische, organisatorische en menselijke aspecten worden meegenomen kunnen organisaties processen stroomlijnen en veranderende klantsegmenten beter én sneller bedienen. De menselijke kant wordt nog weleens vergeten.”

Vier op de tien (41%) besluitvormers geven aan dat het door corona belangrijker is geworden voor hun organisatie om digitaal te versnellen. Daarnaast voorziet 63% van de besluitvormers een toename in het budget voor digitale transformatie in de komende vijf jaar. “Een logische ontwikkeling”, aldus Farenhorst. “Door de coronacrisis zijn organisaties zich noodgedwongen anders gaan organiseren. Om dit mogelijk te maken moesten ze digitaal versnellen. Nu organisaties de kracht van digitale transformatie hebben ervaren krijgt dit een grotere rol binnen de organisatie. Door continu te blijven versnellen, kunnen ze beter inspelen op de veranderende marktvraag en zijn ze beter voorbereid op de toekomst.”