Centrummanager moet van Katelijne shopping community maken

[caption id="attachment_12014" align="alignleft" width="300"]Philip Peeters en Anja Van de Kerkhof. Philip Peeters en Anja Van de Kerkhof.[/caption]

De vzw Winkelpromotie heeft Philip Peeters aangetrokken om het winkelgebeuren in Sint-Katelijne-Waver te versterken. "Een belangrijke stap in de uitvoering van het Winkelplan", zeggen Anja Van de kerkhof, voorzitster van de vzw, en Tom Ongena, schepen voor Lokale Economie.

De nieuwe centrummanager werkt als zelfstandig consultant en heeft een uitgebreide ervaring in ondernemersplatformen. Hij wil samen met de handelaars, de gemeente en de vastgoedeigenaars Skwinkel uitbouwen tot een shopping community. "Sint-Katelijne-Waver heeft heel wat troeven. Die moeten we ten volle uitspelen", zegt Philip Peeters.

De meeste handelaars ondernemen vandaag met een fysieke winkel en hebben een digitale component. Deze digitale component kan bestaan uit een webshop om meer te verkopen, maar ook aanwezigheid op sociale media om klanten meer te betrekken bij de winkels. Het is belangrijk dat beide onderdelen goed op elkaar zijn afgestemd. Er moet zowel fysiek als digitaal (= fygitaal) heel wat te beleven zijn voor de klanten. "Deze focus willen we ook leggen bij onze acties wanneer we Skwinkel uitbouwen", zegt Philip Peeters. "Onze acties zullen zo veel mogelijk via de digitale kanalen en bij onze aangesloten winkeliers te vinden zijn."

Sint-Katelijne-Waver en zijn deelgemeenten hebben heel wat sterke troeven. De stijgende bevolking heeft een koopkracht die 8 % hoger ligt dan het gemiddelde in Vlaanderen. Dat is alvast een troef om nieuwe handelaars aan te trekken. "Onze gemeente heeft ook heel wat toeristische pluspunten: we leven in een groentestreek, er zijn tal van mooie wandelingen en we hebben één van de mooiste wintertuinen van Europa. Deze sterktes willen we commercialiseren met de handelaars", aldus de nieuwe centrummanager.

"Om het aanbod van leuke winkels nog te versterken, gaan we proactief op zoek naar nieuwe ondernemers die ons willen vervoegen. Een leuke boekhandel, hippe kledingwinkel of interessante kunsthandelaar staan alvast op ons verlanglijstje. Maar ook andere starters die zich willen vestigen, kunnen contact opnemen met de centrummanager om hun idee te bespreken." De gemeente en de vzw Winkelpromotie werken hiervoor ook aan een retailanalyse die ondernemers en ketens kunnen inkijken.

Philip Peeters is zelfstandig marketingadviseur bij CommunityBuilders.be en werkt ook als projectleider voor het ondernemersplatform Bakkersinfo.be. Hij is 40 jaar en woont in Bonheiden. In zijn jeugd woonde hij in Onze-Lieve-Vrouw-Waver, waardoor hij de gemeente zeer goed kent.