Climtit Foto: ClimIT

ClimIT schakelt virtuele realiteit in om IT-opleidingen nog efficiënter en aangenamer te maken

LEUVEN - MECHELEN - Het Leuvense ClimIT, dat via reskillingstrajecten in IT mensen omschoolt en met hen de stap naar de arbeidsmarkt zet, gaat virtuele realiteit (VR) gebruiken in haar opleidingen. Zo zullen deelnemers, die van op afstand cursus volgen, toch binnen een virtuele wereld met elkaar en hun docent in gesprek kunnen gaan. Daarnaast zullen ze dankzij de VR toepassing Bodyswaps met een VR bril sollicitatie- en communicatietraining krijgen. Onderzoekers van Thomas More hogeschool begeleiden het traject, dat met steun van Voka DigiHub van start kan gaan.

Het laatste jaar is er veel te doen over de zogenaamde metaverse, virtuele omgevingen waar mensen onder meer met elkaar in contact kunnen komen. Als eerste Technology Career Center in België, gaat het Leuvense ClimIT zo’n virtuele omgeving inschakelen om cursisten te helpen om met elkaar en hun trainer contact te laten houden.

De opleiding, die eind april start, zal voornamelijk van op afstand gegeven worden. Om de cursisten toch het gevoel te geven dat ze mekaar dagelijks toch even in dezelfde ruimte kunnen zien en spreken, zal ClimIT het platform Spatial.io inschakelen.

Soft skills leren met virtual reality

In een aparte ruimte binnen dit virtuele platform kunnen de cursisten en de trainers in de vorm van een avatar met elkaar praten, maar ook presentaties of aantekeningen maken en delen. “Er is een positieve evolutie om meer opleidingen vanop afstand te organiseren, zodat cursisten kunnen leren op hun eigen tempo en locatie. Maar hierbij missen ze toch voor een stuk het sociaal contact en de verbinding met de groep of docent”, zegt Managing Director Elien Van Asch.

“Concreet gaan we daarom regelmatig op een bepaald uur in de virtuele ruimte afspreken. Cursisten kunnen dan met elkaar praten over wat ze die dag gedaan hebben of aan hun trainer meer uitleg vragen. Het leertraject krijgt op die manier een extra dimensie”, verduidelijkt Van Asch.

Tijdens de opleiding, die drie maanden duurt, krijgen de cursisten ook een traject rond soft skills. Daar leren ze onder meer hoe ze beter moeten solliciteren of communiceren binnen een bedrijf.

Spraakherkenning

Voor dit onderdeel zal de toepassing Bodyswaps gebruikt worden. Dit is een toepassing die op een VR bril of een computer draait. Door middel van een rollenspel met avatars, en dankzij spraakherkenning, kunnen de cursisten een gesprek voeren dat een echt gesprek heel dicht benadert.

Achteraf krijgen ze een score en kunnen ze zelf zien wat ze gezegd hebben. “We geloven sterk dat deze toepassing een heel goede aanvulling is op de gewone soft skill trainingen die we onze cursisten geven”, zegt Talent development manager Marieke Verhulsdonck.

Het hele traject wordt mee opgezet en begeleid door de onderzoeksgroep Creative en Innovative Business van Thomas More Hogeschool Mechelen. “We hebben bij Thomas More de laatste jaren heel veel expertise opgebouwd rond virtual reality en virtuele werelden, en helpen graag bedrijven die daar zelf mee aan de slag willen gaan”, zegt onderzoeker Bruno Koninckx. “In dit project doen we niet alleen de technische uitwerking, maar hebben we ook de concrete oplossingen gekozen die het beste beantwoorden aan de doelstellingen van ClimIT en aan de behoeften van de cursisten. Ook tijdens het project staan we hen bij en gaan we alles evalueren.”

Dit project maakt tevens deel uit van een van strategische initiatieven van de Kompose groep, die hr en Tech bedrijven zoals ClimIT samenbrengt. “We krijgen voor dit project financiële steun van Voka Digihub, maar we zijn vastbesloten om onze toekomstige werking en opleidingsvisie op deze manier te blijven innoveren”, besluit Dominiek Henckaerts als CIO van Kompose.