empty

Curieus Mechelen lanceert Empty Shop Mechelen 2.0

MECHELEN - Na een eerste succesvolle editie vorig jaar lanceert Curieus Mechelen de Empty Shop Mechelen 2.0. Tijdens de lentebraderie in mei vullen Sophie Bollen en Sofie Vereyken opnieuw het mooiste winkeltje van Mechelen met donaties.”

Het concept van de Empty Shop Mechelen 2.0 blijft hetzelfde. De initiatiefneemsters roepen Mechelaars op om kleding, schoenen en accessoires te doneren. De mooiste stuks komen in een pop-up winkel in de Groene Hond op de Mechelse Korenmarkt en worden op 11, 12 en 13 mei tijdens de lentebraderie verkocht. De opbrengst gaat volledig naar het goede doel:  vzw De Krone, een tewerkstellingsproject voor jongeren met autisme.  

Het pannenkoekenhuisje 'T ASS in de speeltuin van het Tivolipark wordt door De Krone uitgebaat met jongeren met autisme. “Een enorm sterk en mooi project dat jongeren die moeilijk de weg vinden naar de arbeidsmarkt echte kansen geeft”, aldus Sofie Vereyken. "De vzw heeft heel wat ideeën voor en rond de brasserie, maar onvoldoende budget. Met de opbrengst van de Empty Shop Mechelen kunnen we hen ondersteunen bij het opbouwen van een lounge terras van hout waar iedereen onder een lichtjeshemel kan genieten van het park en de omgeving.”

Kinderkleding

Nieuw is dat de Empty Shop dit jaar ook kinderkleding aanvaardt en verkoopt. De kleding, schoenen en accessoires die niet worden verkocht, gaan naar De Keeting, De Kringwinkel en Oxfam tweedehandswinkel. "Zo steunen we ook onze Mechelse armoedeorganisaties."

Mensen die kleding willen doneren, kunnen die binnenbrengen bij drie inzamelpunten: De Zondvloed (Onze-Lieve-Vrouwestraat), Les Tartes de Françoise (Hoogstraat), en ‘T ASS (pannenkoekenhuisje) in het Tivolipark. 

Met de opbrengst van editie 2017 werden in november vorig jaar in Mechelen-Noord 5.000 bomen geplant. "Die geven Mechelen letterlijk en figuurlijk zuurstof. We gaan er keihard voor om ook van deze editie een groot succes te maken.”