Innoverende applicatie leerlingen-fietsenmaker Foto: Busleyden Atheneum campus De Beemden

De Beemden ontwikkelt innoverende applicatie voor leerlingen-fietsenmaker

Campus De Beemden van het Busleyden Atheneum in Mechelen ontwikkelt een innoverende applicatie voor leerlingen-fietsenmaker. Via een digitale bril krijgen ze stappenplannen en andere ondersteuning aangereikt terwijl ze een fiets herstellen.

FietsFix is een nieuw project in De Beemden, een school voor buitengewoon onderwijs. Dankzij een nieuwe applicatie die gebruikmaakt van eXTtended reality moeten ze beter in staat zijn om zelfstandig aan de slag te gaan.

“Hierdoor verkleint hun afhankelijkheid van de leerkracht. De leerkracht kan de leerlingen evenwel nog steeds op maat opvolgen, dankzij de data die hij uit de applicatie vergaart”, zegt Alain Hennes, leraar in de richting fietshersteller en bedenker van het project. Hij kwam op het idee om zijn leerlingen via nieuwe technologie beter te ondersteunen.

Digitale bril cadeau gekregen

“De eerste stap was zoeken naar de juiste partners. We kwamen uit bij Crescendo CVO, Ecoso, Dexr, Signpost en Innovet. De laatste drie bieden vooral financiële ondersteuning. Daarbovenop schonk de CERA Foundation ons één van de digitale brillen, ter waarde van 3.000 euro”, vertelt Hannes.

Het project loopt intussen, maar er komt heel wat bij kijken. “Gelukkig kunnen rekenen we op heel wat collega’s, zoals Inge De Cleyn, de pedagogisch ICT-coördinator van onze scholengroep, en op leerlingen IT van BA Zandpoort. Het ontwikkelen van de applicatie FietsFix vraagt veel tijd en energie. Maar we weten waarom we het doen: onze leerlingen verdienen kwaliteitsvol onderwijs op maat en dat willen we met de applicatie realiseren”, legt Alain Hennes uit.

De school hoopt dit schooljaar al de eerste testen in de klas uit te voeren. Wanneer de applicatie op punt staat, zal het materiaal ook aan andere scholen ter beschikking worden gesteld.