Mark Willems

Einde verhaal voor tsjing

MECHELEN – De tsjing app, waarmee je als bezoeker van een horecazaak zelf een bestelling kon plaatsen en betalen zonder tussenkomst van een kelner, kon niet snel genoeg doorbreken in de horecasector. Bij gebrek aan voldoende nieuw kapitaal werd het Mechelse tsjing door de rechtbank failliet verklaard.

Tijdens Made in Mechelen Live kwam Mark Willems nog zijn app promoten. Hij gaf toen al aan dat zij op korte termijn op zoek waren naar een kapitaalinjectie van 300.000 euro. Dat het einde van het verhaal is geworden, was voor Mark Willems niet helemaal een verrassing.

Mark Willems: “Als je in België een dergelijke app probeert te lanceren, dan weet je dat de kans groter is dat je faalt dan dat je succes hebt. Toch zijn we er volop voor gegaan. Ik geloof nu nog meer in tsjing dan ooit en we waren heel dicht bij een grotere doorbraak, maar het heeft te lang geduurd. Sinds juli hadden we geen zekerheid dat we de volgende maand nog zouden halen. We hebben er ons sindsdien doorgeworsteld, maar een nieuwe kapitaalinjectie was onvermijdelijk om de tragere groei op te vangen. We hebben er nog alles aan gedaan om dat kapitaal te vinden via investeerders, de bank, subsidies, maar we zijn er niet in geslaagd om tijdig voldoende te vinden. We hebben uiteindelijk de eer aan onszelf gehouden en zelf de boeken neergelegd.”

Het Mechelse tsjing had na twee eerdere reorganisaties op dit moment nog drie mensen op de payroll staan en deed beroep op twee freelancers.

Moeilijk verhaal bij horeca

De voorbije jaren kreeg tsjing heel wat steun van risico-investeerders, maar kon niet snel genoeg een voldoende groot volume aan horecaklanten bereiken. “We hadden een snelle en duurzame groei van ons verhaal binnen de horeca verwacht, maar het ging niet snel genoeg. We konden dat zonder kapitaal niet forceren.”

De extra uitdagingen die de invoering van de witte kassa in de sector met zich meebracht, heeft tsjing uiteindelijk genekt. “De integratie met de verschillende kassasystemen, wat meestal een uitdrukkelijke vraag was van de horecazaken, was niet evident. We moesten daarvoor rekenen op de medewerking van de bedrijven die de verschillende systemen aanboden, maar voor ons was het dringender dan voor hen. Helaas is dit landschap ook te versnipperd en waren er dus te veel spelers om dit efficiënt en op korte termijn te kunnen realiseren.”