mondelez

Europese boete van 337,5 miljoen euro voor voedingsreus Mondelez

De Europese Commissie legt de Amerikaanse voedingsreus Mondelez een boete van 337,5 miljoen euro op omdat het bedrijf in de EU de grensoverschrijdende verkoop van koekjes, chocolade en koffieproducten heeft gehinderd. Mondelez maakte ook misbruik van zijn dominante marktpositie bij de verkoop van chocolade. Daar was de Belgische consument de dupe van.

Mondelez is het bedrijf achter merken als Milka, Côte d’Or, Oreo, Toblerone, LU en TUC en had tot 2015 ook enkele koffiemerken in zijn portfolio. De hoofdzetel van Mondelez bevindt zich in de Verenigde Staten, maar de voedingsgigant heeft ook vestigingen in Mechelen en Herentals. Met Dirk Van de Put heeft Mondelez overigens ook een Belgische CEO.

Misbruik van dominante marktpositie

Een onderzoek van de Commissie, dat in 2019 begon met onaangekondigde inspecties in vestigingen van Mondelez in België, Duitsland en Oostenrijk, heeft aan het licht gebracht dat het bedrijf doelbewust de verkoop van zijn producten via groothandelaars en andere verdelers aan banden legde. Sommige praktijken begonnen in 2006 en liepen door tot in 2020.

Tussen 2015 en 2019 maakte Mondelez ook misbruik van zijn dominante marktpositie. Zo werd het een tussenhandelaar uit Duitsland verboden om chocoladetabletten door te verkopen in België, Oostenrijk, Bulgarije en Roemenië, waar de prijzen hoger waren. De levering van tabletten aan Nederland werd dan weer stopgezet om te verhinderen dat ze op de Belgische markt zouden worden doorverkocht, opnieuw om te verhinderen dat de prijs in ons land zou zakken. Omdat op deze manier de prijs van chocolade kunstmatig hoog gehouden werd, was uiteindelijk de Belgische consument een van de benadeelden van deze praktijk.

“Om de prijzen hoog te houden”

Bij het bepalen van de boete hield de Commissie rekening met de duur en de ernst van de overtredingen, maar ook met het feit dat Mondelez zijn medewerking aan het onderzoek verleende. Zo kwam de Commissie uit bij een bedrag van 337,5 miljoen euro.

“Voedingsprijzen verschillen van land tot land. Handel over de grenzen van de lidstaten heen, op de interne markt, kan voor consumenten de prijzen verlagen en het aanbod van producten verhogen. Zeker in tijden van hoge inflatie is dit belangrijk”, zegt Europees commissaris voor Mededingingsbeleid Margrethe Vestager. “In de beslissing van vandaag stellen we vast dat Mondelez op illegale wijze de grensoverschrijdende verkoop in de EU beknot heeft. Dat deed het om de prijzen van zijn producten hoog te houden, ten nadele van de consumenten.”