Klimavelo Foto: Leen Van de Sande

Fietstaxi’s van Klimavelo brengen minder mobiele mensen op hun bestemming

Wie minder mobiel is, kan sinds kort een beroep doen op Klimavelo. Dat is de fietstaxi van Klimaan. Wat begon als een kleinschalig project, groeide in enkele weken uit tot een taxidienst met drie fietsriksja’s en meer dan tien ritten per dag. “We willen steeds meer vervoer op maat aanbieden”, zegt bezielster Tris Segers.

Klimavelo is een initiatief van burgerbeweging Klimaan en ging pas afgelopen zomer van start. “In augustus zijn we gestart met een twintigtal ritten. Dat was de eerste echte test”, vertelt Tris Segers. “In september breidden we ons aanbod uit en vervoerden we op vastgelegde dagen mensen van bij hen thuis naar het Lokaal Dienstencentrum en terug. Maar sindsdien gaat het erg hard, want de laatste tijd tellen we dagelijks tien tot vijftien ritten.”

Iedere dag zijn er drie fietsriksja’s op de baan om mensen die minder mobiel zijn op hun bestemming te krijgen. “In eerste instantie ging het vooral om het vervoer van en naar de LDC’s”, klinkt het. “Zodat de gebruikers er konden gaan eten of deelnemen aan een activiteit. Maar we bieden ook steeds meer vervoer op maat aan. Mensen kunnen een rit inboeken om bijvoorbeeld naar de bank of de dokter te gaan. De Klimavelo is zo een alternatief voor een echte taxi.”

Ook het busje van Zorgbedrijf Rivierenland moet dankzij de samenwerking met Klimaan veel minder rondrijden om ouderen van en naar de dienstencentra te brengen. “De gebruikers wonen vaak niet zo ver van het LDC, maar zijn slecht te been en hebben dus vervoer nodig om er te geraken”, vertelt Tris. “Met een busje is dat in de stad allesbehalve praktisch en bovendien niet echt duurzaam. Met de Klimavelo bieden we een milieuvriendelijke oplossing voor dat probleem.”

Isolement

Sinds de start afgelopen zomer werden er al 192 ritten uitgevoerd. Daar zijn heel wat vrijwilligers voor nodig. Klimavelo is dan ook permanent op zoek naar vrijwilligers die zich willen engageren. “Ik vind het een prachtig initiatief”, zegt vrijwilliger Philippe Lambert. “Ik woon nog niet zo lang in Mechelen, maar wilde me graag nuttig maken en werk graag met ouderen. Dat kan via dit project. Het draagt bij tot een duurzamere mobiliteit en haalt minder mobiele mensen uit hun isolement.”

“Want als de fietstaxi’ er niet waren geweest, dan zat ik nu gewoon thuis”, zegt Lea Wouters. “Vroeger werden we wel opgehaald met een busje om naar het Lokaal Dienstencentrum te gaan, maar de fiets vind ik eigenlijk veel leuker. Je bent buiten en je kan beter om je heen kijken. Als het regent is het misschien niet zo fijn, maar de riksja’s zijn gelukkig overdekt. Ik maak er al van deze zomer, bij het prille begin, gebruik van en ik ben zeer tevreden.”

Financiële steun

De ritten met de Klimavelo zijn nog tot het einde van het jaar gratis. Dat kan dankzij financiële steun van Mpact, de UITP en de stad Mechelen. “Dit is een mooi project dat veel verder gaat dan alleen mobiliteit”, zeggen schepenen Pia Indigne, Rina Rabau Nkandu en Patrick Princen (allen Vld-Groen-m+). “Het is een initiatief dat goed is voor mens en planeet en we zijn dan ook blij dat de subsidies van Mechelen Klimaatneutraal het verschil kunnen maken voor concrete projecten als Klimavelo en de gebruikers.”