MECHELEN – Voor de derde keer op rij domineert Mechelen de prestigieuze ranking van de fDI European Cities and Regions of the Future. In het rapport scoort Mechelen liefst 4 keer.
Elk jaar publiceert fDI Magazine een lijst met de Europese steden van de toekomst. Daarvoor hanteert de redactie verschillende toekomstgerichte categorieën zoals economisch toekomstpotentieel, inzet van slimme technologie, ondernemingsklimaat en levenskwaliteit. In 2016 dook Mechelen voor de eerste keer op in deze internationale ranking met drie vermeldingen in de categorie microsteden. Dat zijn de Europese steden met minder dan 100.000 inwoners. Sindsdien gaat het voor de stad aan de Dijle in stijgende lijn.
Net als vorig jaar haalt Mechelen de zesde plaats in de categorie Micro European Cities of the future 2018/2019. Burgemeester Bart Somers is trots en benadrukt de opvallende prestatie van zijn stad: “Alleen enkele steden in Ierland en het VK gaan ons voor. Dan volgen nog drie vermeldingen voor Mechelen. Voor de categorie connectiviteit behalen we zelfs de eerste plaats, voor economisch potentieel plaats tien en voor FDI-strategie de vijfde plaats. Indrukwekkend, als je weet dat Mechelen de enige Vlaamse centrumstad is die voorkomt in deze rankings. Zelfs de Vlaamse grootsteden Antwerpen en Gent komen in hun categorie van grootte maar één keer aan bod, net als Brussel.”
Daarmee behoort Mechelen volgens de Financial Times tot de top van de Europese kleinere steden. “Dit is vooral een economische opsteker. Het betekent dat onze stad nog nadrukkelijker op de internationale radar staat te knipperen als ideale toekomstlocatie voor nationale en internationale investeerders. Het magazine wordt gelezen door meer dan 200.000 professionals wereldwijd en zal ook verspreid worden tijdens de Annual Meeting van het World Economic Forum volgende maand in Davos. Evident houdt dat op termijn voor Mechelen een socio-economische return in”, meent Somers.
In het FDI rapport Strategy Awards dat tegelijkertijd werd gepubliceerd, kreeg Mechelen ook een prijs voor het gebruik van nieuwe technologie. “Het gaat om de virtual reality tour van de stad die we vorig jaar in juni hebben gelanceerd en vooral de manier waarop we deze tool inzetten bij prospectie door bedrijven en touroperatoren. Zij kunnen bijvoorbeeld online al onze hotels vanbinnen bekijken”, duidt Somers.
Voor het binnenhalen van het Japanse biotechbedrijf Nipro heeft Mechelen ook een prijs gekregen in de rubriek international outreach. “Niet verwonderlijk, als je weet dat we voor de Europese poot van deze Japanse reus in concurrentie waren met Hamburg. Dankzij onze score voor connectiviteit en snel administratief schakelen, gaven we Hamburg het nakijken”, aldus Bart Somers.