SINT-KATELIJNE-WAVER – Greenyard, marktleider in de groenten- en fruitsector, kondigt een stijging van de verkoop aan met 6,4% in het derde kwartaal. Na de eerste 9 maanden van het boekjaar 2019/2020 bedroeg de cumulatieve omzet 2.952,6 miljoen euro.
Dit betekent een stijging van 1,7% ten opzichte van de eerste negen maanden van het vorige boekjaar. Wisselkoersen droegen bij tot + 0,2% en fusies en overnames tot + 0,7%. De organische groei bedroeg + 0,8%. De stijging was vooral het gevolg van een solide groei in Long Fresh (+ 7,9%). Het Fresh-segment kon de dalende trend, die tot de eerste helft van het jaar duurde, omkeren tot een groei van + 0,3%.
In het derde kwartaal kwam de verkoop van Fresh uit op € 771,8 miljoen, een stijging van + 5,7% tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. In het derde kwartaal herwon Greenyard volumes in de markt, terwijl in het eerste halfjaar verliesgevende volumes werden beëindigd, in mindere mate gecombineerd met producttekorten in steenfruit en avocado’s, wat de omzetgroei beïnvloedde.
In Long Fresh bedroeg de omzet € 211,9 miljoen in het derde kwartaal, een omzetstijging van + 8,9% in vergelijking met hetzelfde kwartaal van het voorgaande boekjaar. De omzet voor de eerste negen maanden van het boekjaar bedroeg € 568,2 miljoen, een stijging van + 7,9% tegenover vorig jaar (€ 526,3 miljoen).
De jaarresultaten van Greenyard worden op 16 juni 2020 gepubliceerd.