folliepollie1

Het modeverhaal van Follie bestaat zeven jaar: “Nooit gedacht dat we naar vier winkels en een eigen kledingmerk zouden groeien.”

HOVE, AARTSELAAR, BORNEM - Met boetieks in Aartselaar, Hove en Bornem bouwen Yana Van Rillaer en Mike Loverie sinds zeven jaar aan hun droom in de modewereld. Daar kwam onlangs nog een eigen kledingmerk bij. “Het is ongelofelijk hoe we ons ondertussen verbonden voelen met ons team en onze klanten.”

Zaterdag en zondag is het feest in de drie damesboetieks van Follie in Aartselaar, Hove en Bornem, maar ook bij VENT, de Aartselaarse mannenboetiek van het koppel. Zeven jaar geleden zouden ze niet hebben gedacht om in 2022 te staan waar ze nu staan.

“Ik kom uit de bankensector en wou iets kleins op mijn eigen beginnen. Follie in Aartselaar, waar nu VENT is, werd de eerste damesboetiek. We begonnen met een winkeloppervlakte van veertig vierkante meter en één student als ondersteuning”, blikt Yana terug naar de eerste stappen in 2015.

Miya werd begin september gelanceerd. — © RR

Haar man Mike kwam drie jaar later in de zaak. “Tot dan had ik een eigen vastgoedexpertisebureau. Met elk onze eigen onderneming werd het te zwaar. We moesten één van de twee opgeven. Ik wou in Follie stappen maar dan moesten we opschalen. Het was ons plan om tegen 2025 tien winkels te openen”, zegt Mike.

Mike en Yana hebben een volledig draaiboek uitgewerkt waarbij het telkens een half jaar duurt om een nieuwe boetiek te openen. Het vooropgestelde doel zullen ze door de pandemie niet halen. Maar ze mogen trots terugblikken op het parcours tot op vandaag.

“We zijn gegroeid naar een winkeloppervlakte van ongeveer 375 vierkante meter, een onlineshop, een team van elf medewerkers die echt heel betrokken zijn, een magazijn in Bornem en een kantoor in Aartselaar. We tekenen duidelijk voor een groeiverhaal met uiteraard de nodige problemen onderweg.”

De knitwear van Miya ligt bijna in de winkels van Follie. — © RR

Het koppel denkt dan bijvoorbeeld aan de uitbraak van corona. “De winkel in Hove openden we in november 2017 en Bornem volgde in september 2018. Aangezien we in Aartselaar over het pand naast ons konden beschikken, dat veel groter was, zetten we een nieuwe stap door in februari 2019 daar Follie 2.0 te openen. Een maand later begonnen we in het vroegere pand van Follie in Aartselaar met onze mannenwinkel VENT. Een week na het openingsfeest moesten we sluiten door corona. We zaten met een overvolle stock en konden met drie locaties niet zomaar overschakelen op een online dienst. Dit bracht een grote denkoefening met zich mee om technisch alles correct te laten verlopen en het druiste in tegen onze waarden om klanten een beleving in onze winkels te geven. We maken een verschil met onze service door onder andere onze private shopping concepten aan te bieden. Ondertussen hebben we een webshop gecreëerd die voldoet aan onze wensen.”

Eigen kledinglijn

Met de energiecrisis lijkt er opnieuw een moeilijke periode aan te komen. “De crisis mag ons vooral niet verlammen. Gelukkig hebben we een team waarmee we er samen tegenaan kunnen. Alles ligt klaar om ons concept over heel Vlaanderen uit te rollen, maar laat ons eerst op onze eigen kledinglijn concentreren.”

Miya by Follie werd begin september gelanceerd. “Het is gemaakt volgens onze visie en ieder seizoen willen we het uitbreiden. De knitwear kunnen de klanten dit weekend voor het eerst ontdekken en er volgt een feestcollectie die net in productie is gegaan.”

Follie Lottery

Zaterdag en zondag willen Mike en Yana hun klanten bedanken met een feest in hun boetieks. “We serveren hapjes en drankjes, we organiseren een Follie Lottery waarbij iedereen altijd prijs zal hebben en er zijn birthdaydeals.”