Screenshot+2021-10-28+at+13.53.07

JobRoad helpt mensen met leefloon aan een job

MECHELEN - Stad Mechelen en JobRoad gaan een structurele samenwerking aan met als doelstelling de activeringsgraad van kansengroepen op de reguliere arbeidsmarkt in regio Mechelen te vergroten. Men wil openstaande vacatures bij lokale bedrijven matchen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Recent vond een matchmaking plaats voor openstaande vacatures voor de winkels van Albert Heijn en Lidl op Malinas.

JobRoad helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een job door het organiseren van projectdagen waarbij ze werkzoekenden matchen met bedrijven uit hun netwerk. “We zitten in Mechelen met een aantal werkloze jongvolwassenen, die maar moeilijk aan een job geraken. Contradictorisch staan er nog voldoende vacatures open maar vinden werknemer en werkgever elkaar niet altijd. Het is onze betrachting om daar het verschil te maken en mensen met een leefloon aan werk te helpen en het aantal jongeren met een leefloon te doen dalen. Dit door hen persoonlijk te begeleiden naar lokale ondernemers die op zoek zijn naar goede en gemotiveerde arbeidskrachten. Een win-win voor iedereen dus”, aldus Greet Geypen, schepen van Economie.

Op deze matchmaking edities worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, gekoppeld met lokale werkgevers. “De focus ligt eerder op motivatie, leervermogen en relevante ervaring dan op diploma, competentieniveau of kennis”, vertelt Gabriella De Francesco, schepen van Sociale Zaken en Welzijn.“

Dankzij de matchmaking edities krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, de kans op open sollicitatiegesprekken en op werk bij lokale werkgevers. JobRoad organiseerde recent een eerste matchmaking editie, exclusief voor cliënten die aangebracht werden door de afdeling Sociale Zaken van de stad Mechelen, voor de retail sector met werkgevers Albert Heijn en Lidl.

De screenings gebeuren door een consulent van JobRoad en duren een halfuurtje. Ook een maatschappelijk assistent van Stad Mechelen is aanwezig bij zulke screenings. Deze week mogen de geselecteerde kandidaten op bedrijfsbezoek. Na het bedrijfsbezoek vindt de sollicitatie plaats in aanwezigheid van JobRoad.

“Dit is de eerste keer dat we dit exclusief organiseren voor mensen die in begeleiding zijn bij het Sociaal Huis. Op een paar dagen tijd schreven een twintigtal kandidaten zich al in voor deze screening, wat een goed resultaat is. De stad voorziet € 37.500 voor het uitvoeren van de opdracht voor de periode tot en met 30 september volgend jaar. Op het totaal aantal kandidaten is er een verplichte minimum activeringsgraad van 30 % opgenomen. Een belangrijk gegeven hierbij is dat we  met JobRoad voor het eerst werken met een resultaatverbintenis en niet met een inspanningsverbintenis”, zegt Greet Geypen.

De volgende matchmaking editie van JobRoad is voorzien in maart 2022 en staat open voor alle werkzoekenden.