Simon Desimpelaere en Anthony Brouwers van Kreate 3D print. Foto Dirk Vertommen Simon Desimpelaere en Anthony Brouwers van Kreate 3D print. Foto Dirk Vertommen

Kreate 3D print heiligenbeelden en gouden Crocs: “Volgende industriële revolutie in productontwikkeling”

Simon Desimpelaere (27) en Anthony Brouwers (27) leerden elkaar kennen op de middelbare school. Nu zijn ze beiden zaakvoerder van Kreate 3D, een jong Mechelse bedrijf, gespecialiseerd in 3D-printing. Het succesverhaal van twee ambitieuze kerels met oog voor detail en focus op een groenere toekomst.

Simon en Anthony liepen allebei school in het Sint-Ursula-Instituut in Onze-Lieve-Vrouw Waver en werden daar goede vrienden. Na het middelbaar verloren ze mekaar eventjes uit het oog. Anthony ging Toegepaste Economische Wetenschappen studeren en trok naar Dubai. Simon koos voor architectuur en ging naar Oslo. “Het was daar dat ik voor het eerst in aanraking kwam met 3D-printen. Ik was meteen gefascineerd en voor ik het wist werd het een passie en kocht ik mijn eigen 3D-printer.”

Lees ook: GS Technology uit Essen blikt terug op succesvol jaar: “3D-printen zit in de lift”Toen Anthony hoorde over de nieuwe passie van zijn vriend zag hij daar een economisch potentieel in. “Ik maakte een businessplan en startte in 2018 mijn eigen zaak. Kreate 3D was geboren. Eerst in bijberoep, dan werd het een eenmanszaak. In 2020 werden we een BV en dat was het moment dat het allemaal echt werd. Onze eerste opdracht kwam meteen van een Dräger, een gereputeerd bedrijf uit de medische sector. We mochten voor hen handvatten maken waarmee chirurgen operatielampen konden richten. Onze printer stond toen nog in de garage of in de kelder en zelfs op kot. De klanten ontvingen we bij ons thuis.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Simon Desimpelaere en Anthony Brouwers van Kreate 3D print 1. Foto Dirk Vertommen
Foto: Dirk Vertommen

Via MEST kregen Anthony en Simon een plaatsje in de Impact Factory, een Mechelse hub voor bedrijven die bezig zijn met duurzaamheid. Daar bleven ze een jaar waarna Kreate 3D verhuisde naar 28ROND in de Werfheide in Mechelen.

Vormgeving

“We merkten al snel dat klanten naar ons kwamen voor de esthetiek”, zegt Anthony. “We maakten dan ook werk van de vormgeving van de eindproducten. Als iets uit de 3D-printer komt ziet het er vaak ruw uit. Bij ons is dat niet het geval. We kregen nog een aantal mooie opdrachten waaronder een rugzak voor een astronaut die gebruikt werd door Thermoking tijdens een evenement. In 2021 kwam Studio Brussel aankloppen met de vraag of we een nachtlampje konden printen in de vorm van het hoofd van presentator Thibault Christiaensen.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Designlampen van de 3D printer van Kreate. Foto Dirk Vertommen
Foto: Dirk Vertommen

Later, alsof God ermee gemoeid was, kwamen er een aantal opdrachten uit de kerkelijke sfeer. “In Tremelo werden drie heiligenbeelden gestolen uit een kapelletje en we kregen de vraag of we een replica konden printen. Daarna kwam de vraag van een jonge priester uit Zonhoven om een beeld te printen van Carlo Acutis, de eerste digitale heilige, voor zijn kerk. Carlo was een jonge Italiaanse katholiek die in 2006 op zijn 15 stierf aan de gevolgen van leukemie. Zijn korte leven was opmerkelijk vanwege zijn inzet voor het katholieke geloof, vooral via het internet. Ook de Sint-Romboutstoren mochten we in 3D printen en momenteel werken we aan de reconstructie van een houten retabel uit de kerk van Onze-Lieve-Vrouw Lombeek. In 1920 werden een aantal beelden gestolen. Wij gaan een reconstructie printen in hout waarin zelfs de kleinste details, zoals houtnerven, te zien zijn. Na het printen, wat gebeurt met houtpulp en biologische lijm, wordt alles met de hand geschilderd.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Kreate 3D. Foto Dirk Vertommen
Foto: Dirk Vertommen

Gouden Croc

Het zijn een paar mooie voorbeelden van hoe Anthony en Simon zich met Kreate 3D onderscheiden van hun concurrenten. Ondertussen dikt hun portfolio aan met nog een aantal tot de verbeelding sprekende opdrachten. “Wie wel eens naar het praatprogramma MIDMID kijkt heeft wellicht al eens ‘De Gouden Croc’ zien passeren. Ook die is door ons geprint”, zegt Simon. “Voor Deloitte mochten we zelfs de inrichting van hun eetzaal printen. We maakten grote in hout geprinte panelen. Die interieurinrichting is iets wat ons enorm aanspreekt, daarom gaan we een dochterbedrijf oprichten met de naam Magma Studio. We werken bijvoorbeeld aan een eigen designlamp die we kunnen opschalen naar een grotere oplage en om die dan zelf op de markt te kunnen brengen.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Simon Desimpelaere en Anthony Brouwers van Kreate 3D print 2. Foto Dirk Vertommen
Foto: Dirk Vertommen

Duurzaamheid

Een ander belangrijk aspect in het beleid van Kreate 3D is de aandacht voor duurzaamheid. Zo verzamelen Anthony en Simon plastiek afval. Dat vermalen en smelten ze, zodat het opnieuw kan gebruikt worden om mee te printen. “In de toekomst willen we misschien ook projecten doen waar er met beton of keramiek geprint wordt. 3D-printen is meer dan alleen de toekomst. Het is de volgende industriële revolutie in productontwikkeling. Een nieuwe productietechnologie die ons in staat stelt producten, ideeën en concepten te produceren en te creëren op een snelle, duurzame, lokale en circulaire manier”, legt Anthony uit. “Onze belangrijkste focus is niet alleen 3D printen. We proberen ons te richten op 3D-printen als een middel om een product, idee of concept op een meer duurzame en kosteneffectieve manier tot stand te brengen dan andere traditionele productietechnieken vandaag de dag.”

Anthony en Simon zijn uniek. Ze vullen elkaar aan in alles wat ze doen of denken. Beiden zijn voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen en ervaringen om hun expertise op het gebied van ontwerpen en 3D-printen uit te breiden. Ze houden van out of the box denken en hun creatieve gedachten uit te drukken in fysieke creaties. Kreate 3D is ongetwijfeld een bedrijf waar we in de toekomst nog veel zullen over horen.